Банките във Великобритания постигнаха доброволно споразумение за създаването на все повече споделени клонове в по-малките градове и села, пише BBC. То идва в момент, в който все повече банкови офиси биват затваряни.
Споразумението ще осигури достъпа до средства в брой на по-уязвимите клиенти и бизнеси.
При всяко планирано затваряне на банков клон Link, която надзирава ATM мрежата в страната, ще провежда независимо проучване относно нуждите на местното население от банкови услуги. В зависимост от резултата от него, ще бъде отварян споделен клон, ще бъде поставян банкомат, или пощенският клон ще изпълнява частично и функциите на банков.
Изчислява се, че пет милион души на Острова разчитат на средства в брой. Наличието на банкови услуги пък се смята за ключово за оцеляването на банкнотите и монетите. Например, ако малкият бизнес няма възможност да депозира дневния си оборот, ще предпочете да приема само картови плащания.
Пилотните анализи за 2021 г. ще доведе до поставянето на 11 нови банкомата, подобрени услуги в 30 пощенски клона, както и пет нови споделени банкови клона, които ще бъдат отворени в началото на 2022 г. Последните също ще бъдат управлявани от пощенския оператор, а в тях потребителите на която и да е британска банка ще имат достъп до сметките си — ще могат да депозират кеш и чекове, както и да теглят пари. Всяка седмица ще има посещение от един представител на всяка от големите банки, който ще има задачата да разрешава по-спорни или сложни въпроси.
Разходите за този хъб се равняват на тези, нужни за поддържането на малък банков клон, но ще бъдат споделени между банките, които го използват.
От 2015 г. във Великобритания бяха затворени над 4 хил. банкови клона, а през 2022 г. още 220 ще спрат да съществуват.
Още една идея — която засега се доказва като успешна — е възможността клиентите да "теглят" пари от магазини.