Бизнесменът и собственик на медийна империя Рупърт Мърдок предложи в официално съобщение нова сделка между медийните организации и технологичните компании, притежаващи интернет платформи. Целта му е да накара Facebook, Google и други да плащат на издателите в замяна на добавената стойност, която медиите носят на платформите.
Цитирайки все по-популярните фалшиви източници на новини и алгоритмите на платформите, които "са печеливши за тях, но ненадеждни", Мърдок смята, че Facebook и Google трябва да плащат на медиите месечна такса - по същия начин, по който кабелните и сателитни оператори плащат на телевизиите за правото да бъдат разпространявани.
"Ако Facebook наистина иска да признае "достоверните" издатели, в такъв случай трябва да им плаща такса по модела, приет от кабелните компании", пише Мърдок. "Издателите очевидно подобряват "стойността" и интегритета на Facebook чрез новини и съдържание, но не получават достойното си заплащане от платформата за тези услуги. Месечните такси ще имат минимален ефект върху печалбата на Facebook, но огромен за издателите и журналистите".
Facebook и Google контролират лъвския дял от рекламните приходи онлайн и вече играят значима роля в журналистиката - но не го признават и избягват определянето си като медийни компании. Темата е особено неприятна за Марк Зукърбърг, след като основна тема през 2017 г. бе как неговата платформа помага за разпространението на фалшиви новини и е повлияла върху изборите в САЩ, а и не само.
Преди дни Facebook съобщи, че ще направи промяна в алгоритъма си и в потока от новини в социалната мрежа вече ще се показва повече съдържание от приятели и роднини и по-малко от новинарски медии и бизнеси.