Датската транспортна и логистична компания A.P. Moeller-Maersk през третото тримесечие на 2024 г. увеличи нетната си печалба 5,9 пъти на годишна база, на фона на по-високите разходи за превоз на товари, заради продължаващите проблеми с транспортирането на товари през Червено море.
Както се казва в съобщението на Maersk, нетната печалба за периода юли-септември е достигнала 3,05 млрд. долара, спрямо 521 млн. долара за същия период на миналата година. Тримесечната EBITDA на компанията е нараснала 2,6 пъти на годишна база, до 4,8 млрд. долара.
Прави впечатление, че през юли-септември спрямо същия период на 2023 г., обемът на товарните контейнерни превози на Moeller-Maersk се е увеличил незначително - едва с 0,3% - докато нетната печалба е скочила близо 6 пъти.
А общите приходите на Maersk за периода юли-септември са се увеличили с 30% до 15,76 млрд. долара, спрямо 12,13 млрд. долара за същия период на миналата година.
Приходите на Maersk само от контейнерни превози скочиха през третото тримесечие с 41% на годишна база до 11,1 млрд., основно заради повишението с 56% на тарифите за превоз.
Повечето контейнеровози са принудени да заобикалят Червено море и Суецкия канал поради нападенията на хутите, започнали в края на миналата година, и да минават по по-дългия маршрут между Азия и Европа, заобикаляйки нос Добра надежда (Южна Африка). Промяната на маршрутите доведе до забавяне на доставките и по-високи разходи за превоз.
Според прогнозата на Maersk, обемът на световния пазар на контейнерни превози по вода ще нарасне с около 6% за 2024 г. спрямо предходната, пише Финмаркет.