Шведският производител на батерии за електрически превозни средства Northvolt е е подал молба за защита от фалит в Швеция. Това е една от най-големите компании специализиран в литиево-йонна технология за електрически превозни средства. На практика се сложи край на надежда на Европа да създаде конкурент на големите азиатски играчи на батерии за електромобили.
Northvolt потърси защита от фалит съгласно Глава 11 на САЩ миналия ноември, тъй като финансите му намаляваха, в опити да осигури средства за отстраняване на постоянни проблеми при увеличаване на производството във водещия си завод в Северна Швеция.
"Компанията не успя да осигури необходимите финансови условия, за да продължи в сегашната си форма", се казва в изявление на групата, която има над 5000 служители.
Дългът на Northvolt, в края на януари, възлизаше на над 8 милиарда долара, показват документи. Назначен от съда синдик вече ще наблюдава процеса по несъстоятелност, който ще включва продажба на активите и уреждане на неизплатените задължения, доколкото е възможно.
Фалитът е един от най-големите в шведската корпоративна история и най-известният след този на вече несъществуващия производител на автомобили Saab Automobile преди повече от десетилетие.
Операциите на Northvolt в Северна Америка и Германия не подават документи за фалит в техните юрисдикции и всяко решение относно тези звена ще бъде взето от попечителя след консултация с кредиторите, каза компанията, цитирана от Reuters. И полското дружество на компанията не е включено в заявлението за фалит.
Автомобилният сектор в Европа се надяваше, че Northvolt ще намали зависимостта на западните производители на автомобили от китайски конкуренти като производителя на батерии CAT. Компанията е получила повече от 10 милиарда долара капитал, дълг и публично финансиране от създаването си през 2016 г., като най-големите й собственици са Volkswagen с 21% дял и Goldman Sachs, притежаващ 19%.
Кредиторите включват както частни, така и публични инвеститори.
Northvolt в началото на миналата година сключи сделка за зелен заем от 5 милиарда долара, предназначен да плати за голямо разширяване на завода, но финансирането по-късно беше отменено, заради проблеми.
Германският производител на автомобили BMW отмени поръчка на стойност 2 милиарда долара през юни миналата година, тъй като производителят на батерии не успя да изпълни дългосрочен договор за доставка на батерийни клетки, подписан през 2020 г.
Бившият главен изпълнителен директор на Northvolt Питър Карлсон, който се оттегли малко след подаването на глава 11 през ноември, каза по това време, че компанията се нуждае от до 1,2 милиарда долара, за да възстанови бизнеса си.
През последните месеци няколко собственици намалиха дяловете си до нула, докато дългогодишният партньор Scania заяви тази седмица, че е подготвил нова доставка на батерийни клетки в допълнение към сделката на производителя на камиони с Northvolt.