Инвестиционната компания Gordon Brothers купи британската верига магазини за евтини стоки Poundland за символичната стойност от 1 паунд. Преди това марката беше собственост на компанията Pepco, която е разпространена и на нашия пазар.
Сделката включва точка, според която полският бранд ще доставя дрехи на Poundland, а втората, от своя страна - ИТ услуги и снабдяване със стоки за широка употреба. Очаква се Pepco да получи миноритарен инвестиционен дял в Poundland.
Причините
Една от основните причини за лошите резултати на компанията е конкуренцията не само от страна на другите подобни магазини, но и на големите търговски вериги като Tesco, Aldi и Lidl, които предлагат аналогични продукти. Конкурент са и компаниите за бързооборотни стоки като Temu и Shein.
На този фон през април месец тази година Великобритания повиши стойността на работодателските осигуровки от 13,8% на 15% и смъкна прага от 9 100 на 5 000 паунда. Това доведе до апел от страна на работодателите за преразглеждане на решението.
Според съобщението, публикувано от Pepco, причините за продажбата не са само загубите, но и новата стратегия на компанията. Групата иска да установи по-голяма автономност на марките си, като на този етап планира да се концентрира върху основния си бранд.
"Съгласуваната продажба на Poundland бележи важен етап в нашия стратегически план да се отдалечим от бързооборотните стоки и да се съсредоточим предимно върху Pepco, нашия бизнес с дрехи и стоки с по-висок марж", коментира Стефан Борхерт - главен изпълнителен директор на Pepco Group.
Както Money.bg писа, компанията Steinhoff International Holdings, която притежава 72% от акциите на Pepco Group, беше закрита през 2023 година. Тогава от веригата заявиха, че paбoтят ĸaтo "caмocтoятeлнa, ycпeшнa, peгиcтpиpaнa ĸoмпaния cъc coбcтвeнo финaнcиpaнe и cилeн бaлaнc".
Какво следва?
Първоначалната идея на Poundland е била аналогична на нашите магазини от вида "всичко по 1 лев", като асортиментът ѝ включва храни, козметика, дрехи и домашни потреби. През 2019 г. обаче веригата въвежда нова ценова политика.
До момента на продажба брандът има 800 магазина и около 16 хиляди служители. Част от обектите ѝ са в Ирландия и на остров Ман.
Gordon Brothers обяви, че ще инвестират до 80 милиона във възстановяването на веригата. Те включват необезпечени заеми и овърдрафт до 30 милиона паунда. Преструктурирането обаче ще доведе до затварянето на много от обектите и съкращаване на част от персонала.
Кризата с Poundland разкрива двете големи заплахи пред бизнеса - суровите данъчни политики и експанзията на компаниите за евтини и нискокачествени стоки.