Китай има над 270 милиона превозни средства по пътищата си. Едва около 15 милиона от тях са втора ръка, продадени през 2019 г. В опит да стимулират вътрешното потребление властите искат да променят тази тенденция - Китай цели да удвои размера на пазара втора ръка до около 2 трилиона юана (306 милиарда долара) до 2025 г., предава Bloomberg.

За целта Пекин намалява данъците върху търговията с употребявани автомобили още през май от 3% до 0,5%. За сравнение данъкът върху новите превозни средства е 17%.

"Търговия с употребявани автомобили е на път да навлезе в съвсем нова глава", казва Сяо Джънсан, генерален секретар на Китайската асоциация на автомобилните дилъри (CADA). "Ще видим повече положителни политики в тази област."

Причините, поради които Китай няма голям пазар на употребявани автомобили, са няколко. Първо - целият пазар на автомобили в Китай е сравнително млад - първото съвместно предприятие в чужбина, между Volkswagen AG и SAIC Motor е създадено едва през 1984 г., а ръстът в продажбите на автомобили на физически лица става осезаем едва в началото на 2000-те. Само 173 на 1000 души в Китай имат кола, срещу 433 в Малайзия и 373 в Русия например. Цифрите за САЩ и Австралия са съответно 837 и 747, показват данни на McKinsey & Co. Много хора в Китай все още карат първата си кола.

Има и културни причини, поради които пазарът на употребявани коли не е развит в Китай. Покупката на първа кола или първо жилище обикновено е голямо събитие в страната, декларация за социален статус. През последните години това мислене се променя с новите поколения. Това има потенциал да запали търсенето на употребявани автомобили. Според CADA годишните продажби ще нарастват до 25 милиона бройки през следващите пет години.

По-старите автомобили, които не се продават, Китай изнася предимно до страни като Азербайджан, Бангладеш и Таджикистан -търговски партньори, където автомобилният пазар е по-малко развит. Около 3000 употребявани коли са били изнесени през 2019 г.. Правителството иска да увеличи тази цифра до около 500 000 до 2025 г. Все още това би било доста под резултата на Япония, която изнася 1,2 милиона автомобила в чужбина през 2019 г.

Китайската компания Uxin, която стартира през 2011 г. създаде един от първите онлайн уебсайтове за употребявани автомобили CarResume.com. Uxin стартира и собствена система за рейтинг, която измерва състоянието на автомобилите и позволява по-лесно сравнение с други коли. Beijing Jingzhengu Information Technology Co., основана от Bitauto и други през 2014 г., предлага подобна услуга.

Онлайн продажбите на Uxin възлизат на 2 653 за третото тримесечие, срещу 1 702 през второто. "Търговията втора ръка определено ще се ускори през следващите пет години и промените в политиката позволяват на компании като нашата да растат", казват експерти.