България има нужда от повече професионални мениджъри, показва проучване на Access MBA Tour. Все повече български компании осъзнават, че бъдещият им растеж и развитие са свързани с излизане извън границите на страната и навлизане на чужди пазари, за което им е необходим мениджмънт, който отговаря на европейските и световните практики, така че MBA-програмите (Masters of Business Administration) стават все по-необходими.

Тези програми представляват световния стандарт в обучението по мениджмънт и се предлагат и се предлагат от реномирани бизнес училища. Обучението по MBA представлява инвестиция средно от около 30-60 хиляди евро.

Европа е предпочитаната дестинация от българските кандидати за MBA, показва изследването. Голяма част от завършилите остават да работят в България и над половината отбелязват нарастване на заплащането.

46% от анкетираните заявяват, че биха се върнали да работят в България, 39% се колебаят, а 15% нямат намерение да се връщат.

MBA дава възможности за развитие в мултифункционални предприятия, а България има незаети пазарни ниши, което е предизвикателство за международните компании.
Според профила на българските MBA кандидати 75% са на възраст над 26 години, като 53% от всички кандидати са жени.

В България има фирми, които финансират обучението на своите мениджъри. Това са основно международни компании, има и банки, които предоставят финансиране за обучение, но при всички случаи част от финансирането остава да бъде осигурено от самия кандидат, съобщи Илиана Бобова - мениджър „Консултантски услуги" в Access MBA.

Тя изтъкна още, че много от MBA програмите имат стипендии и е въпрос на усилия кандидатът да спечели стипендия. Бобова отбеляза още, че голяма част от българите, които учат MBA, го правят не за да скочи заплатата им като вземат диплома, тъй като са на достатъчно добри позиции или са собственици на бизнеса си. Мотивацията им се основава на предимствата, даващи MBA програмите като най-добро обучение по мениджмънт и възможностите за създаване на нови контакти.

Access MBA организира срещи между акредитирани международни бизнес училища с кандидати за MBA, консултации за подготовка и изпити, семинари в малки групи.

Целта е постигане на високо професионално ниво с най-елитната бизнес степен в света - MBA, подчерта Дираж Таха - маркетинг мениджър в Access MBA.