Световното търсене на китайски стоки е толкова силно в последните седмици и месеци, че създава неочакван недостиг — на контейнери, пише Bloomberg. Поръчките от цял свят повишават и разходите за доставка, което от своя страна има потенциала да ограничи износа на Китай през следващите месеци, коментира агенцията.
От юли месец м.г. износът на Китай расте внушително благодарение на свързани с пандемията покупки като медицински маски, лаптопи и други. Вносът не расте с такъв темп, което пък създава недостиг на контейнери, които да се връщат в Китай, където да бъдат зареждани отново и изпращани.
От своя страна този недостиг покачва разходите за доставка и повишава цените на китайските стоки в чужбина, което пък може да натежи над износа, според Серина Жоу, анализатор в Mizuho Financial Group.
По думите ѝ ефектът ще бъде видян още в данните за износа за декември. Проблемите вероятно ще се засилят този месец, тъй като износителите се опитват да избързат с доставките преди обичайното спиране на дейност около Китайската нова година, която тази година ще започне в началото на февруари.
Ефектите от недостига вече се усещат в Азия, като държавна агенция в Япония отчете в средата на декември, че таксите за доставка растат.
Според южнокорейската HMM недостигът на контейнери и място на корабите вероятно ще продължи през първото полугодие на 2021 г.