След първото затваряне на икономиките по света, един от големите проблеми пред търговията беше нарушаването на работата на веригата на доставките. При втория рунд на локдауна това не е такова затруднение, защото реалното производство не страда от толкова саериозно спиране на дейността.
Сега обаче на хоризонта изгря нов проблем - дефицитът на контейнери, предаде Zero Hedge. В резултат на това, превозът на стоки по вода, който е основният вид транспорт на карго, се оскъпи в пъти.
Затова и наемът на 40-футов контейнер с мерки 12,1 х 2,4 х 2,8 метра за превоз на стоки от Китай до източното крайбрежие на САЩ се изстреля с впечатляващите 85% само от 1 юни до момента, сочат данните на Refinitiv Eikon. Една от причините за този феномен е изстрелването на износа на Поднебесната империя, който нарасна с 21% на годишна основа през ноември.
Това още повече дисбалансира търговския баланс, при който страната изнася три контейнера за всеки един внесен. Положението се влоши още повече от факта, че връщането на контейнерите се забави заради нарастването на броя случаи на коронавирус.
Данните показват, че доскоро средно един контейнер отплаваше и се връщаше към Китай в рамките на 60 дни. Заради забавянията, наблюдаващи се в Европа, както и в САЩ, сега скоростта е спаднала почти двойно, до 100 дни. А дори и производството на нови контейнери в Китай не може да навакса изстрелването на търсенето.
"Имаме толкова много поръчки от САЩ, но просто не можем да доставяме нещата", каза пред Reuters продавачът на огледала Чарлс Ксу, опериращ от провинция Джъдзян. "Кутиите във фабриката ни се трупат и вече нямаме място. Просто е трудно да се наемат контейнери, всеки наддава за тях високи суми."
Същевременно дефицитът на контейнери в Китай създаде гигантско натрупване на такива в други части на света. Например в САЩ, които изнасят само един контейнер със стоки за всеки 3,5, които внасят. В Лос Анджелис в момента има почти 330 хил. празни контейнера на пристанището, сочат данните на търговската организация BIMCO.
Прогнозата е, че това статукво ще се запази и поне в началото на следващата година. "Инвенториите са на исторически ниски равнища", посочиха от Zero Hedge. "Растат опасенията, че компаниите няма да могат да внасят и доставят достатъчно стоки, за да посрещнат потребителското търсене по време на празничния сезон."