Да припомним за какво иде реч. Закон от 1960 разпорежда, че правото на глас в концерна Фолксваген е ограничено до 20% - независимо от дяловото участие на отделния акционер. На времето си законът е имал резон, тъй като е предотвратявал завземането на властта от чужди инвеститори в стратегическо предприятие за възраждащата се след Войната икономика на ФРГ. Сега обаче Законът VW влиза в противоречие с европейските принципи.
Освен че възпрепятства враждебните поглъщания, Законът осигурява силното влияние на провинция Долна Саксония, която с 20% е голям акционер в концерна. Но едновременно с това старите регулации сериозно пречат на намеренията на най-големия акционер във Фолксваген, Порше.
Един от генералните адвокати на висшето европейско съдилище Дамазо Руиз - Жарбао Коломел е посочил в мотивирано предложение за решение, че въпросният закон с давност 47 години вече пречи на свободния трансфер на капитали в ЕС. Присъда ще бъде произнесена след няколко месеца.
Германският депозитар (DSW) всъщност горещо би приветствал евентуално решение за отмяна на Закона VW, тъй като именно този закон е виновник концернът от Волфсбург да се намира значително по-назад от мястото, където би могъл да бъде сега. Големият акционер Долна Саксония на първо място се грижи за запазването на работните места в провинцията, вместо да отчита производителността, което в крайна сметка е довело до прекалено високи производствени издръжки във VW.
Министър-президентът на Долна Саксония Кристиан Вулф не се притеснява от възможния край на Закона VW-Gesetzes: след влизането на Porsche във VW негативните последици от отпадането на регулацията вече не са източник за безпокойство. „Долна Саксония и Porsche могат заедно да възпрепятстват раздробяването на концерна" - подчертал е Вулф.
За разлика от експертите, Вулф не разглежда препоръката на генералния адвокат като предварителна присъда: „Това е само адвокатско мнение. В миналото Съдът на Европейските общности в решенията си често се е отклонявал от препоръките на цензорите".
По мнение на германския политик, Законът VW е съвместим с европейското право. Защото основаната цел на регулацията била да се запази стойността на „народната" акция. Съдът има да решава дали това е възможно в нова Европа.
Долна Саксония няма намерение да се отказва от дела си във VW. „Със Закона и с дял от 20% за Долна Саксония във Фолксваген нещата вървяха добре десетилетия наред. Няма причина да се отказваме от своя дял".