По всичко личи, че Германия ще понесе сериозен удар от Съда на Европейските общности. Генерален адвокат на висшето европейско съдилище е препоръчал да се даде ход на жалбата на Европейската комисия срещу т.нар. „Закон Volkswagen", съобщава Die Welt.

Да припомним за какво иде реч. Закон от 1960 разпорежда, че правото на глас в концерна Фолксваген е ограничено до 20% - независимо от дяловото участие на отделния акционер. На времето си законът е имал резон, тъй като е предотвратявал завземането на властта от чужди инвеститори в стратегическо предприятие за възраждащата се след Войната икономика на ФРГ. Сега обаче Законът VW влиза в противоречие с европейските принципи.

Освен че възпрепятства враждебните поглъщания, Законът осигурява силното влияние на провинция Долна Саксония, която с 20% е голям акционер в концерна. Но едновременно с това старите регулации сериозно пречат на намеренията на най-големия акционер във Фолксваген, Порше.

Един от генералните адвокати на висшето европейско съдилище Дамазо Руиз - Жарбао Коломел  е посочил в мотивирано предложение за решение, че въпросният закон с давност 47 години вече пречи на свободния трансфер на капитали в ЕС. Присъда ще бъде произнесена след няколко месеца.

Германският депозитар (DSW) всъщност горещо би приветствал евентуално решение за отмяна на Закона VW, тъй като именно този закон е виновник концернът от Волфсбург да се намира значително по-назад от мястото, където би могъл да бъде сега. Големият акционер Долна Саксония на първо място се грижи за запазването на работните места в провинцията, вместо да отчита производителността, което в крайна сметка е довело до прекалено високи производствени издръжки във VW.

Министър-президентът на Долна Саксония Кристиан Вулф не се притеснява от възможния край на Закона VW-Gesetzes: след влизането на Porsche във VW негативните последици от отпадането на регулацията вече не са източник за безпокойство. „Долна Саксония и Porsche могат заедно да възпрепятстват раздробяването на концерна" - подчертал е Вулф.

За разлика от експертите, Вулф не разглежда препоръката на генералния адвокат като предварителна присъда: „Това е само адвокатско мнение. В миналото Съдът на Европейските общности в решенията си често се е отклонявал от препоръките на цензорите".

По мнение на германския политик, Законът VW е съвместим с европейското право. Защото основаната цел на регулацията била да се запази стойността на „народната" акция. Съдът има да решава дали това е възможно в нова Европа.

Долна Саксония няма намерение да се отказва от дела си във VW. „Със Закона и с дял от 20% за Долна Саксония във Фолксваген нещата вървяха добре десетилетия наред. Няма причина да се отказваме от своя дял".