И така, като получиш един e-mail, в който те призовават да не купуват бензин на 15ти май и там пише, че от това петролните компании ще загубят близо $3 млрд. само за един ден и също така се обещава намаляване цените на бензина с 30 цента на галон „за една нощ", е изключително изкушение да направиш точно така и да удариш един под кръста на Exon Mobil, Chevron, BP или която и да е компания, която продава гориво близо до дома ти.
Да не се лъжем.
„Еднодневен бойкот няма да донесе нищо", казва Тайсън Слокъм, директорът на енергийната програма на Public Citizen, организация за защита на националните потребители в САЩ. „Вие не намалявате потреблението, вие просто ще го купите в различен ден".
Верижният e-mail апелиращ към бойкот на бензина обикаля из Америка от няколко години и изплува на повърхността най-често през пролетта. Никой не знае кой го е изпратил пръв, но не изглежда авторът да е някоя потребителска или екологична организация.
„Това е просто едно от онези съдбовни неща, които произхождат от Интернет", твърди Слокъм. Много от цифрите в този e-mail са или подвеждащи, или направо погрешни.
Обещанието да се оскубят петролните компании с $3 млрд. има за предпоставка, че всичките ползватели на интернет в САЩ обикновено си пълнят резервоарите в един и същ ден, което е абсурдно. А относно онова 30 центно намаление на цената на галон бензин, което е постигнато с бойкот през април 1997, „Това е абсолютна градска легенда ", казва Том Клоза, главен анализатор по петрола на Информационни услуги за цената на петрола, която следи цените на бензина за организацията на автомобилистите AAA. „Нямало е подобно спадане".
Клоза е проверил цените от април 1997 и е установил, че за целия месец бензинът не се е помръднал с повече от пени.
Причината за това, че цените не се мърдат, е че хората продължават да употребяват същото количество бензин за седмица или месец. Администрацията за енергийна информация, която записва търсенето на бензин всяка седмица, твърди, че не е установила спад в цената на горивата през която и да е седмица от пролетта, който може да се асоциира с бойкота.
А бензинът, който се купува в големи размери и се търгува на пазара за фючърси с доставки месеци напред е търговска стока, чиито цени се влияят от дългосрочни тенденции, не от еднодневки. Ако хората не купуват газ в четвъртък, те просто ще го купят в понеделник или сряда.
Това, което може да не се купува, са кафета, вестници или кифли, които облагодетелстват собствениците на бензиностанции, държащи франчайзинг на болшинството национални бензиностанции и извличат доста малка печалба от бензина, разчитайки на подобни неща за да печелят.
А говорител на асоциацията на бензиностанциите в Америка е посочил, че дори и да се разберат за подобен бойкот, справедливо възмутените потребители няма да ударят големия нефтен бизнес, а малкия бизнес, продаващ на дребно бензин.