Суецкият канал беше отпушен от заседналия гигантски контейнеровоз Ever Given по-рано тази седмица, с което непосредственият проблем пред глобалната търговия, изглежда, се разреши. Но ефектите от блокадата на морския път продължават да се усещат от транспортните компании.
Пример за това е глобалният лидер в преноса на морски товари Maersk, който се оказа принуден от преустанови краткосрочните поръчки за превоз на контейнери на много експортни пазари, предаде Zero Hedge.
"По-рано предупредихме, че, макар Суецкият канал да е отворен отново, неговото блокиране ще има вълнообразни ефекти върху глобалните вериги на доставки през следващите седмици", изтъкват от компанията в бележка.
Тези "ефекти" звучат абстрактно, но те имат съвсем реално отражение, под формата на понижаване на транспортния капацитет на компаниите, тъй като немалка част от корабите им все още са в море, доставяйки каргото, което беше блокирано заради спирането на движението в канала.
Самата компания също ще изпитва понижен капацитет "в хода на няколко седмици, в зависимост от пазарните динамики". Дотогава клиентите им няма да могат да запазват компанията за превоз на контейнери чрез платформата ѝ Spot - феномен, който ще се наблюдава за потребителите на услугите им по целия свят.
Разбира се, от гиганта уверяват, че мярката е просто временен ход, докато се нормализира трафикът по вода глобално.
Прогнозата е, че за възстановяването на традиционното плаване в Суецкия канал ще е необходима поне седмица, тъй като в пика на задръстването покрай двата му изхода се струпаха над 400 съда.
Сега на ход са адвокатите, защото забавянията в доставките несъмнено ще нанесат изключително големи дела за компенсации за загубите. Техният размер също вероятно ще стане ясен в близките седмици.