Тази седмица предстоят резултатите на Amazon.com - една от най-големите и важни компании в света. И възможностите пред акциите на компанията са две - да поскъпнат, или да поевтинеят. Всъщност, инвеститорите би следвало да приветстват по-слаби резултати, които биха били източник на моментна слабост при книжата на компанията. Тоест, да последват съвета на Бъфет - радвайте се, когато акциите поевтиняват, защото можете да си ги купите по-евтино.

А именно при една такава слабост, по-точно в края на миналата година, когато книжата на Amazon се озоваха при най-ниските си нива за годината (от около 1 350 долара), гениалният Бъфет стана за пръв път акционер в компанията. А това което каза Бъфет тогава, когато разкри позицията си в компанията е, че съжалява, че е пропуснал възможността да стане по-рано акционер в онлайн търговеца. Подобно признание от "Оракула от Омаха" само по себе си означава много.

Та, ако акциите на Amazon проявят слабост след резултатите си (тоест загубят някаква част от стойността си), бъдете сигурни, че Бъфет ще е сред първите, които ще ги подкрепят и ще си купят още. А фондът му разполага с рекордния кеш от над 120 милиарда долара (тоест ще има възможност да си купи доста поевтинели акции, сиреч на по-добра цена).

Как стоят нещата при Amazon в момента?

Понасъбрали са се негативни новини свързани с компанията и темповете й на растеж. От една страна, тя започва да среща по-сериозна конкуренция в онлайн-сегмента (защото стана твърде голяма), от страна на компании, като Wall Mart, а от друга - при последните й резултати известен темп на забавяне отбеляза бизнеса й за облачни технологии, който е в центъра на надеждите за диверсифицирано бъдеще и по-ускорен растеж.

Но на Amazon, инвеститорите вече трябва да гледат, като на много повече от компания за онлайн продажби, или само облачни технологии. След множеството поглъщания и придобивания, компанията може да се определи, като широко диверсифициран конгломерат, не само в сферата на новите технологии, но и в традиционни бизнес сегменти.

Преди да преминем към другите бизнеси, ще се върна за малко на технологиите. Всъщност, Amazon е сочена от експертите от RBC Capital, като една от шестте технологични компании с най-големи перспективи за следващите шест години.

Компанията за електронна търговия постоянно прави иновации за бъдещето, било то чрез придобивания, технологии или навлизане на нови пазари. Един интересен напредък за компанията е в областта на роботиката. "Amazon изглежда особено добре разположена да ръководи иновации в робототехниката, предвид постоянните си инвестиции в логистични роботи на Kiva", пишат от RBC Capital.

Компанията оповести плановете си да използва над 100 хиляди Kiva роботи, основно в бизнеса си. И сега изглежда все по-вероятно 20% от работната сила на Amazon да бъде допълнена с тези роботи до 2025 г.

Както RBC заключава, въздействието на това би трябвало да бъде по-голяма оперативна ефективност за акциите на компанията.

Забележително Amazon може да се похвали с един от най-добрите ценови таргети на Уолстрийт. Това идва със средна очаквана цена за акциите при ниво от 2 215 долара, при текуща цена от около 1 760 долара. Или експертите виждат потенциал за поскъпване в книжата на компанията от 25.9% за следващата година!

Ето и как изглежда бизнеса на Amazon към днешна дата

Облачните технологии и уеб-бизнеса

Този сегмент определено бе двигателя на ръста в акциите на Amazon през последните години. Очакванията са, този сектор да генерира приходи в размер на близо 25 милиарда долара през следващите 12 месеца.

Нещо повече - сегментът е най-доходоносен сред бизнесите на онлайн гиганта, като допринася за 65% от общата оперативна печалба. Това дава възможност на Amazon да инвестира в други бизнеси.

Здравен и фармацевтичен сектор

Пазарът на предписани медикаменти, само в САЩ, се прогнозира да е в размер на 450 милиарда долара, така че не е изненада защо Amazon се е насочил към този сегмент.

Първата голяма стъпка към сектора бе направена през юни, когато Amazon закупи онлайн фармацевтичен стартъп - PillPack за сумата от 1 милиард долара. Това ще даде на компанията фармацевтични лицензи в почти всички щати, когато сделката приключи. А това ще ускори достъпа на компанията до фармацевтичния пазар, който иначе би отнел години.

Според експерти, покупката ще се върже много добре с тази на Whole Foods, като ще позволи изграждането на обща мрежа за доставки, както на хранителни стоки, така и на лекарства.

Рекламата

Рекламният бизнес на Amazon расте много бързо, като наскоро премина границите от 2 милиарда долара продажби.

"Сега, това вече е мултимилиарден бизнес, който расте много бързо", според Брайън Олсавски, финансов директор на Amazon.

Компанията генерира основна част от рекламните си приходи, като продава резултати за продукти и позволява на продавачите да закупуват спонсорирани продуктови места.

Разбира се, рекламния бизнес на компанията, все още е далеч по-малък от този на Google и Facebook, които са генерирали приходи в размер на 28 и 13 милиарда долара през второто тримесечие. Ниската база обаче, означава добър потенциал за ръст.

Изкуствен интелект

Аmazon оповести плановете си да се превърне в лидер в сферата на изкуствения интелект. Сега компанията проучва възможностите да експлоатира изкуствения интелект в широкодиверсифицирания си бизнес.

Благодарение на фокуса си по това направление, Amazon изпреварва конкуренти като Alphabet и Microsoft в гласовите технологии.

Реални магазини

Изненадващата покупка на Amazon на търговската верига Whole Foods през изминалата година, посочи плановете на онлайн търговеца по отношение на диверсификация към физически магазини. Това е голям залог за компанията, предвид на сериозната цена от 13 мииларда долара в кеш и поети задължения за 22 милиарда долара.

Компанията инвестира още в книжарници и безкасови магазини, които са част от стратегията й за диверсифициране на бизнеса й.

Червен флаг за инвеститорите?

Не всичко е "цветя и рози" пред Amazon обаче. Някои експерти посочват към продажбите на инсайдери, като тревожен признак. И по-специално към продажбите на акции от основателя й - Джеф Безос.

Главният изпълнителен директор на Amazon Джеф Безос е продал акции на стойност 990 милиона долара от компанията през август, с което общата стойност на продадените акции, заедно с тези през юли достигна 2.8 милиарда долара, показват изчисления на "Ройтерс".

Наскоро стана ясно, че Amazon e изправена пред антимонополно разследване от страна на Европейската комисия относно използването на търговски данни.

Европейският комисар по конкуренцията Маргрете Вестагер заяви, че става въпрос за американската компания, която хоства на своя сайт различни търговци и в същото време се конкурира със същите търговци на дребно, като използва техните данни, за да реализира собствените си продажби. Търговците се оплакват от вреда, причинена от копия на техни продуктите от страна на Amazon.

Комисията се опитва да дефинира пазара, на който оперира Amazon, за да определи къде точно може да бъде нанесена конкурентна вреда. Въпросът е дали да се гледа на Amazon в контекста на общия пазар на дребно или само в собствената пазарна ниша на компанията.

Антимонополната комисия на ЕС може да наложи на разследваните дружества глоба, равняващата се на до 10% от световния им оборот.

Това не е първото разследване на Amazon от страна на Европейската комисия. Преди две години на компанията беше наредено да изплати на Люксембург данъци за около 250 милиона евро заради незаконни данъчни облекчения.

През същата година най-големият онлайн търговец на дребно в света се съгласи и с европейския регулатор относно дистрибуторските си сделки с издателите на електронни книги в Европа.

Известни регулаторни проблеми, започва да среща Amazon и на родния си пазар, като вече има регулаторни комисии, създадени за да разследват нейния, както и на още няколко големи компании бизнес.

*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка, или продажба на акции на Amazon