Освен един от най-добрите многоцелеви изтребители в света, Saab Gripen вече може да се закичи и с титлата "Най-мощен дрон". Шведският боен самолет е изпълнил първите си три изпитателни полета под контрола на германския AI агент Centaur на компанията Helsing, като в един от тях е участвал и в симулиран въздушен бой срещу жив пилот, съобщиха от Saab.
Проектът, наречен Project Beyond, е важен по най-малко три причини:
- Интеграцията на AI се е случила изключително бързо - Saab и Helsing подписаха споразумение за стратегическо партнорство през 2023 г., а самата подготовка за полетите е започнала преди половин година със захранване на Centaur с данни от полетни симулации на Gripen. В резултат агентът е имал еквивалента на десетилетия пилотски опит. Това е много добро темпо на проекта и добър знак за възможностите на Европа бързо да внедрява военни иновации.
- За разлика от аналогичните американски разработки като базирания на F-16 експериментален самолет X-62, шведската компания е използвала стандартен Gripen E без сериозни модификации - добър атестат за възможностите на платформата и заявка за потенциала ѝ да се автоматизира на следващ етап.
- За първи път AI пилотира боен самолет в рамките на симулирани мисии с профил, който е свързан с действия отвъд визуалния обхват - включително и без подаване на данни от земята. Това включва и въздушния бой с пилотиран от човек Gripen D.
Project Beyond следва западната доктрина, според която алгоритмите контролират машината, но човек взема решението за стрелба. Колко добре се е справил тандемът срещу изцяло пилотирания от жив пилот Gripen не става напълно ясно.
Директорът по иновациите на Saab Маркус Вандт, който е и шведски космонавт и бивш боен пилот, коментира, че вече "не е даденост", че човекът ще може да победи машината във въздуха: "Има пилоти, които все още имат шанс, но това ще се промени бързо".
Още преди около две години изкуствен интелект във виртуални симулации устойчиво побеждаваше опитни пилоти, но показаното от модифицирания Gripen E ясно показва, че натрупаният опит се пренася и в реалния свят.
Швеция още не е взела окончателно решение за бъдещето на военновъздушните си сили. Тя беше част от британския проект Tempest (към който се присъединиха и Италия и Япония), но се отказа от него, за да насочи силите си към собствената си програма KFS. В Европа Германия, Франция и Испания работят по трети нов изтребител - програмата SCAF.
Project Beyond със сигурност трябва да се гледа именно в контекста на KFS. През следващите месеци се очаква Centaur да поеме контрола над два Gripen-а, които да влязат във въздушен бой с две други изцяло пилотирани машини.
nsmilitia
на 12.06.2025 в 10:31:38 #2По- добре да се включим в някой от общоевропейските проекти. Закупуването на обновени, но стари платформи цели да запълни една дупка в краткосрочен план.
shtimpo
на 11.06.2025 в 15:08:34 #1Още не е късно да се сдобием с такъв. Само трябва да отложим следващото увеличение на заплатите на служителите в МВР с година-две и ще има средства