Серия от успешни изпитателни полети е провел специално модифициран американски изтребител F-16, който се управлява изцяло от изкуствен интелект, съобщиха от Lockheed Martin. Машината е прекарала 17 часа във въздуха без констатирани сериозни проблеми.
Това е първи известен случай, в който на AI се поверява истински боен самолет. Машината, наречена VISTA X-62A, е произведена като двуместен F-16D, но е преработена като отворена платформа за тестване на различни системи. По време на полетите на борда е имало пилот в готовност да поеме контрола при възникване на проблем.
В официалното съобщение на авиопроизводителя пише, че целта на проекта е да се изпитат различни системи за безпилотни самолети с висока степен на автономия. The Register обаче отбелязва, че програмата Air Combat Evolution (ACE) на американските въоръжени сили е с различен фокус - даване на възможност на бота да управлява съществуващи бойни самолети.
Целите на ACE са свързани с това изкуственият интелект да поеме излитането и кацането, основната част от пилотирането и маневрите, а на човека да бъде поверено вземането на решения, включително - за употреба на оръжие. По този начин се намалява и умората при по-дълги полети.
Автоматизацията в бойната авиация в момента е свързана с внедряването на системи с много висока цена, но в дългосрочен план носи ползи за здравето на бойните пилоти, чиято подготовка е дълга и скъпа. Освен това цената на електронните компоненти пада с времето.
През миналата година ботът победи истински инструктор от американските ВВС във виртуална въздушна битка, проведена на симулатор. Сега с VISTA се тестват възможностите на системата в реална среда. За целта самолетът е с допълнителни сензори и оборудване, които позволяват на софтуера да получава информацията, която му е нужна, за да взема решения.
От Агенцията за перспективни изследователски проекти към Министерството на отбраната на САЩ отбелязаха, че по време на изпитателните полети са били зареждани различни AI модели, като една от целите е била да се симулират характеристиките на други самолети. Следващата серия изпитания ще е свързана с подобряване на координацията между човек и машина.
"Не срещнахме големи затруднения, но видяхме някои различния в сравнение с резултатите в симулатор - нещо очаквано при преминаването от виртуална към реална среда. Това подчертава важността не само на изпитването на новите летателни технологии, но и на използването за целта на тестови платформи като VISTA с която бързо си научаваме урока и надграждаме с по-високо темпо", коментира мениджърът на програмата ACE полковник Райън Хефрон.