Една невинна на вид актуализация на Counter-Strike 2 предизвика истински финансов катаклизъм, изтривайки над 2 милиарда долара от виртуалната икономика на играта. Драматичният срив се дължи на изненадващи промени, които улесниха достъпа до редки козметични предмети (т.нар скинове) в играта, пише Mashable.
Тук може би е добре да направим един бърз преговор. Много от съвременните игри са безплатни, но различните възможности геймърите да направят вида на своя персонаж по-оригинален могат да струват пари.
В случая на Counter-Strike 2 скиновете са в кутии, получавани безплатно с натрупаните игри, но отварянето им изисква ключове, които струват реални пари. Съдържанието на кутиите се определя на случаен принцип, което прави редките предмети изключително търсени.
И тук "изключително" е просто слаба и прекалено възпитана дума. Разработчикът Valve е поставил таван от 1800 долара за скин в своя Steam Community Market, но във външни виртуални тържища се стига до много по-впечатляващи суми. През миналата година персонализация за АК-47 беше продадена за 1 милион долара.
Затова и не е случайно, че някои играчи гледат на скиновете като на инвестиция, която се купува с цел преподаване с печалба.
Всичко това беше много хубаво до момента, в който Valve не пусна "малък ъпдейт" в сряда вечерта, като описанието му основно включваше технически подобрения като стабилност и оптимизация на безплатния екшън от първо лице.
Под повърхността обаче се криеха значителни промени в начина, по който играчите могат да получават скинове. Най-важното нововъведение: Counter-Strike 2 вече позволява размяната на пет стандартни скина срещу един рядък. Иначе казано, вече най-трудното за намиране се оказва съвсем постижимо.
Последиците бяха незабавни и катастрофални. Според независимия тракер Pricempire.com, икономиката на играта се срина от над 6 милиарда долара до около 4,25 милиарда за по-малко от 24 часа - загуба от 1,75 милиарда долара. През уикенда CS2 икономиката се срина до под $4 милиарда.
Иначе казано, обновлението имаше ефекта на куршум от AWP между очите.
Урок за виртуалните икономики
Кризата в Counter-Strike 2 илюстрира уязвимостта на виртуалните икономики, където един административен ъпдейт може да промени правилата на играта за секунди.
За разлика от традиционните пазари, тук няма регулатори или защита за "инвеститорите". Valve може да променя механиките по всяко време, а играчите нямат реална собственост върху цифровите си активи.
Случилото се е и напомняне, че виртуалните стоки носят реален риск.



USD
CHF
EUR
GBP