Голямото публикуване на тримесечни резултати в света на технологиите показва само едно - всички харчат ужасно много пари за изкуствен интелект и скоро няма да спрат да го правят. Колко от тези гигантски инвестиции обаче показват някакъв положителен резултат - това е по-неудобният въпрос.
Нека да погледнем някои от основните действащи лица и как се развива AI стратегията им.
Печелившите
Nvidia е живото доказателство на старата мъдрост, че по време на златна треска най-много печелят тези, които продават лопати. "Лопатите" на днешния ден са специалните ускорители, без които "тренирането", а и последващата употреба на големи езикови модели е невъзможна.
Nvidia буквално не смогва да произвежда струващите по няколко десетки хиляди долара карти за сървъри. Резултатът - само в рамките на ден компанията стана с 330 милиарда (да, милиарда) долара по-скъпа, след като акциите ѝ скочиха с близо 13 на сто на фона на прогнози за силни инвестиции в AI. Това я циментира в Топ 3 на най-скъпите в света - с пазарна стойност от 2,88 трлн. долара.
Microsoft, които по съвместителство са и най-скъпата компания в света, печелят по много начини от AI, като най-очевидният е възможността да препродават технологията на OpenAI, в която инвестираха милиарди. Моделите на компанията на Сам Алтман са достъпни за Azure клиенти - а такива има все повече и повече.
Според The Information още тази година Microsoft ще заработят 1 млрд. долара по този начин. В момента около четвърт от тези пари идват само от един малко изненадващ клиент - TikTok.
В същото време, MS внедряват изкуствен интелект във всичките си продукти и услуги, като целта е това да генерира допълнителни продажби както при бизнеса, така и при крайните потребители. Освен това, докато използват на готово GPT моделите на OpenAI, от компанията работят и по свои собствени решения.
Губещите
Meta на Марк Зукърбърг не щади средства, за да догони водещите играчи в AI надпреварата - само за тази година са заложени между 35 и 40 млрд. долара капиталови разходи.
За момента резултатът е по-скоро никакъв. Meta предлага модели с отворен код, които са добре приети в AI средите, но не носят пари, а собственият ѝ асистент с изкуствен интелект все още не е наличен на много от ключовите пазари. Относителен успех има единствено по линия на оптимизацията на рекламата в платформите на компанията.
OpenAI са главните виновници за цялата истерия около генеративния изкуствен интелект след дебюта на ChatGPT в края на 2022 г. И до момента обаче е трудно да се каже, че Сам Алтман и компания са изградили добре работещ бизнес.
Да, според различни източници те печелят милиарди от абонаменти за платените версии на ChatGPT и от API достъп до системите за разработчици, но в същото време компанията се налага да купува огромно количество хардуер, който харчи много електроенергия и да плаща едни от най-високите заплати в технологичния свят.
Не помага и фактът, че OpenAI няма да получат и цент от Apple за това, че технологията им ще бъде интегрирана в новата операционна система iOS 18 - а със сигурност приливът на потребители ще вдигне разходите за сървъри и електроенергия. В такава ситуация даже милиардите от Microsoft могат да свършат доста бързо.
Според много експерти цялата стратегия на OpenAI е под въпрос.