Онлайн гигантът Google след броени дни започва тестовете на значителна промяна във функционалностите на своя уеб браузър Chrome, като целта е да се ограничи информацията, която рекламодателите получават за потребителите, съобщава "Ройтерс".
Това е важно, защото Chrome е най-популярният софтуер за достъп до интернет съдържание в световен мащаб.
През последните близо 30 години връзката между рекламодатели и аудитория онлайн разчиташе най-вече на т.нар "бисквитки" (cookies) - малки файлове, които сайтовете оставят на компютрите на посетителите си. Чрез тях се запазват предпочитания, идентифицират се ползватели и, което е решаващо, се следят навиците им.
Те са, например, причината след посещение на информационен сайт за автомобили да получавате повече персонализирани реклами на лизингови компании, вносители на коли и т.н. Профилирането, обаче, много лесно може да излезе от границите на удобството и да наруши личната неприкосновеност по чувствителни въпроси. Това стана причина регулатори като този във Великобритания сериозно да притиснат Google.
Така от 1 януари 1% от Chrome потребителите ще получат достъп до т.нар Tracking Protection - защита, чрез която на "бисквитките" няма да се позволява да следят поведението на потребителя в рамките на различни сайтове. През втората половина на 2024 г. тази технология ще бъде изцяло спряна от Google. На нейно място влиза Privacy Sandbox - платформа, в която на практика браузърът ще решава какво да дава като информация на рекламодателите.
Бизнесът е със сериозни притеснения от промяната. От една страна, опасенията са, че така ще се намалят възможностите са събиране на потребителска информация и персонализация - със съпътстващия риск от по-неефективни кампании. От друга страна, така рекламодателите стават по-зависими от Google и големите агенции, които имат свои платформи за данни.
Еврокомисията също следи промените, които Google прави по отношение на "бисквитките".