Пренасищането на пазара с някои продукти, по-строгите регулации, забавянето на китайската икономика и евентуалното налагане на санкции от страна на САЩ срещу вноса на високотехнологични продукти са най-сериозните рискове, пред които е изправена ИТ индустрията основно в Азия и в Турция.

Много са рисковете, които биха могли да повлияят на бизнес моделите на гиганти в ИТ сектора и да допринесат за фрагментацията на пазара. Към момента в България, както и в цяла Европа риска в този сектор е на средно ниво. Това посочват в свой анализ от "Кофас".

"В Азия секторът е силно повлиян от постепенното забавяне на икономическата активност в Китай, където икономическият растеж се очаква тази година да се забави до 6,2% от 6,6% през 2018 година", обясняват експертите.

В анализа се акцентира върху това, че секторът във втората най-голяма икономика в света е под прицела на Щатите и е застрашен от рисковете, звързани с търговската война между Вашингтон и Пекин.

"През 2018 година страната наложи такси на вноса от Китай на стойност 250 милиарда долара, като голяма част от стоките са били високотехнологични. Този ход се дължи отчасти на опасенията около стратегията "Произведено в Китай 2025", която се споделя от правителствата на други развити икономики", казват от "Кофас".

Експертите допълват, че сред приоритетите на Пекин е страната да се превърне в световен лидер в едни от най-важните икономически сектори, включително и този на информационните и комуникационните технологии.

"Китайският пазар е с различна степен на насищане в някои сегменти, като смартфони (степен на проникване от 82%), както и таблети и компютри. Под този натиск, производителите се бавят с прогреса на научноизследователската и развойна дейност, която ще предизвика бързи цикли на замяна", се обяснява в документа.

В резултат може да се очаква спад на продажбите и цените, а това от своя страна ще предизвика понижаване на рентабилността и капацитета за обслужване на дълга. Насищането на някои сегменти от ИКТ се случва също и в Западна Европа, например Германия.

"Полупроводниците са ключови материали за повечето електронни продукти и все повече се превръщат в стратегически продукти. Китай внася повече полупроводници от петрола, а през 2017 година вносът на полупроводници в Китай възлиза на 260 милиарда долара, в сравнение с вноса на суров петрол от 162 милиарда долара", изчисляват експертите.

Секторът е силно концентриран и конкурентен, което води до постоянни иновации, заедно с отслабване на бариерите между традиционните ИТ компании и техните продукти. Браншът отдавна е доминиран от САЩ и т.нар. FAANG (Facebook, Amazon, Apple, Netflix и Google), чиито пазарни пределни стойности са сред най-високите в света, но все повече се оспорва от китайски гиганти, сред които са BATX (Baidu, Alibaba, Tencent и Xiaomi).