Испания инвестира агресивно в нови заводи за батерии и електромобили, като в страната вече бяха използвани милиарди евро от програмите за понижаване на вредите на Европейския съюз, предаде AutoBlog.
Страната е вторият най-голям автомобилен производител на континента след Германия и осми в света, като този отрасъл формира 10% от икономиката ѝ. Затова тя има какво да загуби, ако компаниите от отрасъла не изградят вериги за доставка и производството на електрически превозни средства.
Същото вече правят Германия и третият най-голям производител в Европа - Франция, които инжектират средства в заводи за батерии, подкрепяйки производителите в съответните страни, а самите компании, например в лицето на Volkswagen и Renault, също инвестират сериозно в електромобилна инфраструктура и производствени мощности.
"Имаме ясна цел. Искаме Испания да остане вторият по големина производител на автомобили в ЕС през 2030, 2040 и 2050 г., независимо от съществуващата технология", каза Раул Бланко, младши министър на индустрията за Испания.
Затова от 70-те милиарда евро, които ще бъдат изпратени от Брюксел под формата на безвъзмездни средства, испанското правителство планира да похарчи 13 млрд. за електромобили до 2023 година. Сумите ще се използват най-вече за насърчаване на вътрешните продажби на електромобили, подобряване на инфраструктурата за зареждане и изграждане на първия завод за акумулаторни клетки за автомобили.
Правителството през март обяви и създаването на публично-частно партньорство, насочено към популяризиране на електрически превозни средства, като тръжният процес трябва да започне около юли, а победителите да бъдат обявени до края на годината. Проектът, в който централните и регионалните правителства могат да имат дял, ще обхване производството на батерии и електромобили в Испания, ще изисква промоция на електрически автомобили и развитие на инфраструктура за тяхната подкрепа.
Завод за акумулаторни клетки с мощност 40 гигавата, построен като част от проекта, ще струва общо над 2,5 млрд. евро, каза Бланко. Предложението предизвика конкуренция между областите на Испания, като Каталуния предлага земя, публични заеми и помощ за привличането на завода за батерии, а съседните Арагон и Валенсия също имат кампании за привличането му.
Въпреки че засега малко кандидати от частния сектор са известни, испанската марка SEAT и Iberdrola на Volkswagen AG сформират алианс за работа по наддаване.
Същевременно страната трябва да намери заместител в производството, след като Nissan обяви, че ще затвори трите си завода в страната. Това застрашава хиляди работни места - в Nissan Испания работят пряко 3 хил. души, а доставчиците на компанията са ангажирали още над 20 хил. души.
Срокът, в който ще се случат промените, е относително кратък, тъй като фабриките ще спрат дейност в края на годината. Засега единственият, предложил да използва производствените мощности, е шведската компания за електромобили Volta Trucks, като в тях тя потенциално може да произвежда Volta Zero.