Германският технологичен гигант Siemens е поредната компания, която ще се включи в изграждането на най-голямата фабрика за литиево-йонни батерии в Европа, съобщава Reuters.
Siemens инвестира 10 млн. евро в проекта и предложи своя цифрова технология, за да помогне за изграждането на фабриката, която ще се превърне в основен доставчик на литиево-йонни батерии за германския концерн, щом започне производство през 2020 г.
Производителят на камиони Scania се ангажира да вложи същата сума в бъдещия огромен завод на компанията Northvolt, който се очаква да струва 4 млрд. евро.
Гигафабриката ще се намира в Северна Швеция, а там едновременно ще се разработват, тестват и произвеждат литиево-йонни батерии. Идеята е тя да съперничи по мащаб и капацитет на гигафабриката на Tesla в Невада.
Предприятието се очаква да започне производство през 2020 г. с целеви капацитет от 8 гигаватчаса годишно, който 32 гигаватчаса, щом гигафабриката бъде изцяло завършена през 2023 г.
Любопитното, че Northvolt е създадена от бившите ръководители на Tesla - Петер Карлсон и Паоло Черути, които играят важна роля в реализирането на гигафабриката на компанията на Илън Мъск.
Очаква се европейското търсене на батерии да достигне 200 гигаватчаса до 2025 г., което ще създаде пазар за около 250 млрд. евро годишно, според оценките на Европейската комисия.
Литиево-йонните батерии се използват в редица приложения, от автомобили до електрически инструменти и домакински уреди.
"Европейската индустрия се движи бързо към електрификация", каза изпълнителният директор на Northvolt Петер Карлсон в изявление.
"С опита си в световен мащаб в областта на електрификацията, автоматизацията и цифровизацията Siemens ще стане важен технологичен партньор, доставчик и клиент на Northvolt в този предстоящ преход", добави Карлсон.
Northvolt смята да събере нужните 4 млрд. евро за изграждането на фабриката чрез серия от кръгове за набиране на средства, първият от които е планиран за следващата година.
Все още не е сигурно дали има достатъчен апетит от европейски инвеститори да финансират подобен проект. Пазарът на батерии е доминиран от японските Panasonic и NEC, корейските LG и Samsung, китайските BYD и CATL и разбира се Tesla.