Продажбите на луксозни облекла, бижута и козметични продукти ще се сринат с почти 25% тази година, като по този начин пандемията и кризата унищожиха повече от шест години растеж за отрасъла, сочи проучване, публикувано в сряда от консултантската компания Bain, предаде AP.
Донякъде положителната новина е, че този крах в сектора е малко по-слаб от прогнозирания колапс от 35% през пролетта, благодарение главно на възстановяването на пазара в Китай, който генерира близо една трета от всички продажби глобално.
За 2020 г. секторът се очаква да генерира приходи от 217 млрд. евро приходи, което е с 2 милиарда евро под нивото от 2014 г. и 64 млрд. евро по-малко в сравнение с 2019 г., посочват от Bain в полугодишното проучване, изготвено за италианската асоциация на луксозните производители Altagamma.
Това е първият спад от финансовата криза през 2009 г., когато индустрията претърпя свиване от 9%, но тогава бързо се възстанови през следващата година.
Днес възстановяването от текущата криза остава несигурно, тъй като втората вълна на вируса кара страните отново да затварят бизнеси и да забраняват пътувания по целия свят. Възстановяването до голяма степен ще зависи от пускането на ваксина, заяви съдружникът в Bain Клаудия Д"Арпицио в интервю.
Тя очаква перспективите да станат по-ясни през второто тримесечие догодина, когато ще бъде по-лесно да се разбере колко добре се представят продажбите в Китай, какво ще е въздействието на стимулите в САЩ и Европа, както и какви данъчни политики ще въведе Джо Байдън, тъй като се очаква те да ударят именно хората с високи доходи.
"Виждам много несигурност през следващата година и по-малко несигурност в дългосрочен план", каза Д"Арпицио.
Прогнозите за растеж през 2021 г. са в необичайно голям диапазон - от 10% до 19%. Печалбите на производителите се очаква да спаднат с 60% тази година и да възстановят само половината от сумите през следващата година.
Китай, където пазарът вече се подобрява, се очаква да води възстановяването. Bain предвижда пълно глобално възстановяване между 2022 и 2023 г., като китайските клиенти на отрасъла ще формират почти половината от всички продажби към 2025 г.
Тъй като много хора по света бяха принудени да си стоят вкъщи, продажбите на луксозно облекло спаднаха с 30% до 45 млрд. евро. При обувките спадът е с 12% до 19 млрд. евро, благодарение на растежа на продажби на маратонки, който доведе до възстановяване през второто полугодие, докато азиатските потребители докараха срив на продажбите на бижута с 15% до 18 милиарда евро.