Кубинското правителство внася стотици микробуси и автобуси, за да облекчи нарастващия недостиг на транспорт в Хавана поради репресиите срещу такситата от частния сектор.
Заради хронично недостатъчната система за обществен транспорт, кубинците в столицата отдавна се доверяват на своите над 6000 частни таксита, много от които са стари американски автомобили, особено тези, предлагащи споделени услуги по фиксирани маршрути.
Комунистическото правителство обаче публикува през юли редица нови, по-строги регламенти за частния сектор, включващи правила за такситата, като се започне в Хавана от октомври.
Правилата принуждават шофьорите например да купуват минимално количество гориво от държавните бензиностанции с огромни надценки, за да се ограничи черния пазар на гориво при спада на доставките на петрол от основния съюзник Венецуела. Те също фиксират цените за превоз и споделени маршрути.
Някои шофьори в Хавана твърдят, че новите правила са толкова задушаващи, че не им позволяват да изкарват прехраната си, затова предпочитат да се откажат от таксиметровия си лиценз.
Заместник-министърът на транспорта Марта Орамас заяви, че около 800 шофьори вече са предали лицензите си.
"Мерките са наистина тежки и всеки ден има по-голям натиск по улиците с инспектори и полиция. Ще предам лиценза си", признава пред Reuters шофьорът Хулио Гарсия.
Новите правила включват също така и техническо прегледи, които "подвижният музей" на Хавана, включващ модели на Chevrolet, Plymouth и Ford от 50-те години на миналия век, трудно ще премине. В резултат на това досега са отменени 2167 лиценза, посочва Орамас.
Жителите на кубинската столица се оплакват през последните месеци от липсата на транспортни възможности. Някои шофьори се надяват, че като прекъснат транспорта могат да окажат натиск върху правителството да преработи мерките.
"Добра новина за нашата Хавана е, че в края на декември и началото на януари ще пристигнат 400 нови микробуса, които държавата придоби в чужбина", обяви министърът на транспорта Адел Изкиердо.
Карибският остров скоро ще получи 90 нови автобуса, посочи министърът.
По-широкият набор от правила за частния сектор в Куба, влизащ в сила в петък, предизвика притеснения, че страната се отдръпва от пазарните реформи, които са необходими, за да подпомогнат засилването на застрашената й икономика.
Предприемачите и икономистите приветстваха решението на правителството да вдигне 2 от най-тежко критикуваните ограничения, които ще ограничат местата в ресторантите до 50 и ще позволят само един бизнес лиценз на човек.