"Добър ден, документите за проверка, моля." Митничарят Елдер Мендес спира за проверка поредния камион - вече е изгубил бройката им за деня. Още от седем сутринта заедно с петима колеги той контролира превозните средства, които влизат от Испания през ГКПП Вилар Формозо - един от най-натоварените гранични пунктове в Португалия.
Новата любима стока на контрабандистите
Днес митничарите търсят една контрабанда стока, която все по-често попада в мрежите им. Колкото и да е странно, става дума за... газирани напитки. В Португалия те се облагат с допълнителен данък заради съдържанието на захар, ето защо все повече подсладени напитки се вкарват контрабандно от Испания. Срещу тази контрабанда митничарите организират вече няколко координирани операции, които се провеждат едновременно в цялата страна. Днешното дежурство на Елдер Мендес е част именно от една такава операция.
"През 2017 година в Португалия беше въведен допълнителен данък върху разхладителните напитки, които съдържат захар", обяснява капитан Елдер Фернандес, шеф на Криминалния отдел на Републиканска национална гвардия на Португалия, която отговаря и за митническия контрол. "През последните две години констатираме, че контрабандата на такива напитки не само е нараснала, но вече е и съвсем професионално организирана."
Че това наистина е така доказа една операция миналата година, при която бяха конфискувани повече от 600 хектолитра необмитени безалкохолни напитки. Това беше и най-големият удар срещу "лимонадената мафия", защото ставаше дума за неплатени данъци в размер на цели 40 000 евро. Напитките трябвало да стигнат до магазини и заведения в столицата Лисабон.
Различните данъци в държавите в ЕС все по-често водят до проблеми
"Проблемите идват от това, че данъците в ЕС все още не са хармонизирани", оплаква се капитан Фернандес, който припомня, че бедите започват още с ДДС. И, както се разбира, проблем се оказва и "захарният данък" в Португалия, чиято идея е да се ограничи консумацията на вредната захар. "Данъкът не е кой знае колко висок, но при големи количества сумите вече става сериозни", казва митничарят. Тъкмо поради това Мандес и колегите му проверяват камион след камион.
Португалските митничари проверяват палетите със стока, катерят се върху цистерните, за да огледат вътре за евентуални газирани напитки, сравняват товарителници и данъчни формуляри. Митничарите трябва да си пробиват път през истинска джунгла от въпроси: Върнат ли е испанският ДДС? Наложен ли е португалският ДДС? Къде е удостоверението за платен "захарен данък"?
И докато митничарите се потят по границата, вътре в страната "захарният данък" вече дава положителни резултати. Много производители на безалкохолни напитки снижиха съдържанието на захар в своите продукти, а и потребителите ограничиха консумацията на газирани напитки. Което означава, че масови явления като диабетът или затлъстяването получават поне донякъде отпор. Нищо, че данъкът възлиза на нищожното 1 евро на хектолитър.
Колкото и да е нищожен данъкът, мафията си знае интересите - нейният "лимонаден" клон припечелва добре от контрабандата на газирани напитки от Испания. "Та нали никой татко няма да се вдигне чак до Испания, за да купи напитките за рождения ден на своето дете?", илюстрира митничарят Мендес. "Тази работа я вършат професионалисти, които действат с размах."
Контрабандата ще спре, когато данъците се хармонизират
И не печелят лошо. "Едно кенче с газирана напитка, съдържаща кофеин, се продава за 50 евроцента, при положение, че в португалския магазин същото кенче струва 1 евро. За контрабандистите остава тлъста печалба", обяснява капитан Фернандес. Ето защо тази контрабанда е изключително изгодна. И вече не може да се контролира само на границата, тъй че митничарите започват да проверяват както камиони във вътрешността на страната, така и магазини и заведения за контрабандни напитки.
Митничарят Мендес току-що е спрял поредния камион. Всичко е наред, няма контрабандни напитки. В ранния следобед операцията приключва. 48 митничари са проверили общо 500 камиона, но този път не са открили контрабандни газирани напитки. Елдер Мендес и колегите от неговия екип се изтеглят - поне до следващия път, когато започне поредната операция. А проверките и контрабандата през испанско-португалската граница ще свършат едва тогава, когато държавите от ЕС най-после се договорят да уеднаквят данъците си.