Брюксел обсъжда с американските си колеги редица мерки, насочени към защита на автомобилната индустрия на Европейския съюз от високите вносни мита на САЩ, включително намаления на митата, вносни квоти и кредити срещу стойността на американския износ на автомобилните производители от ЕС. Това съобщават източници от индустрията и търговски представители, пожелали анонимност, пише Reuters.

Разговорите са част от усилията на Европейската комисия да постигне план за търговско споразумение със Съединените щати през следващите дни, преди крайния срок 1 август, определен от президента на САЩ Доналд Тръмп за широкомащабно увеличение на митата.

Преговарящите от ЕС поискаха облекчаване на митата в ключови сектори, като автомобилната и аерокосмическата индустрия. Един дипломат от ЕС по-рано заяви, че автомобилите са "червена линия" за блока, което прави отстъпката на САЩ за автомобилите условие за евентуална сделка.

От април насам производителите на автомобили от ЕС са обложени с 25% вносно мито от САЩ, в допълнение към вече съществуващото мито от 2,5%. Митото е отделно от предишната заплаха на Тръмп от 20% "реципрочно" мито, обявено през април, но намалено до 10%.

Дискусиите продължават и не е ясно дали администрацията на САЩ ще се съгласи с всички условия на най-големия си търговски партньор, съобщиха източниците на Reuters.

Бизнесът от Великобритания губи интерес за инвестиции в САЩ

Бизнесът от страната считана за най-верния съюзник на САЩ, губи интерес за инвестиции там

Накъде клонят предпочитанията на британските инвеститори

Експортни кредити

Американски източник и един европейски служител заявиха, че нещата в преговорите между САЩ и ЕС се развиват "бързо".

На масата е предложение, което би осигурило известно облекчение от вносните мита за производителите на автомобили, които произвеждат превозни средства в Съединените щати и ги изнасят в други страни, съобщиха трима от източниците.

Според този план, производителите на автомобили, които изнасят превозни средства от САЩ, ще получават кредити за тази експортна стойност, които след това биха могли да бъдат приложени към стойността на всеки внос от ЕС в САЩ, каза американският източник.

Това би позволило на компаниите да внасят превозни средства на тази стойност безмитно или с намалена ставка, докато всичко над нея би било облагано с максималната митническа тарифа.

Подобен механизъм би бил от полза за автомобилните производители BMW и Mercedes-Benz, които имат големи производствени центрове в Съединените щати за спортно-утилизационни автомобили, като значителен дял от продукцията им се изнася.

Два източника съобщиха, че САЩ са предложили известно облекчение, ако дадена компания се съгласи да направи допълнителни инвестиции - механизъм, който би помогнал на Volkswagen, която почти не изнася от заводите си в САЩ, но обмисля местно предприятие за своята марка Audi.

Обсъждани митнически ставки и квоти

През 2024 г. Европа е доставила близо 758 000 автомобила на стойност 38,9 милиарда евро (45,57 милиарда долара) в САЩ, което е повече от четири пъти повече, отколкото в обратната посока, според данни на Европейската автомобилна асоциация ACEA.

Двама от източниците казаха пред Reuters, че рамката може да е подобна на тази, договорена с Великобритания през май. В тази сделка САЩ намалиха митата за произведени във Великобритания автомобили до 10%, а британските производители на автомобили получиха квота за внос от 100 хил. автомобила годишно при по-ниската митническа ставка, което е почти целият износ на Великобритания за миналата година.

Въпреки че ЕС беше предложил подобна квота с определен брой вносни превозни средства, два източника от американската индустрия казаха, че администрацията на Тръмп е била против това.

Защо медта в САЩ поскъпна рекордно

Защо медта в САЩ поскъпна рекордно

Откъде САЩ си набавят този важен метал

50% мито върху вноса на медта в САЩ от 1 август

Президентът на САЩ Доналд Тръмп обяви в 50% мито върху вноса на медта, като заяви в социалните медии, че то ще влезе в сила от 1 август и че решението е взето след оценка на националната сигурност, съобщи Reuters.

"Медта е необходима за полупроводници, самолети, кораби, боеприпаси, центрове за данни, литиево-йонни батерии, радарни системи, системи за противоракетна отбрана и дори хиперзвукови оръжия, от които изграждаме много", заяви Тръмп в публикация в социалната мрежа "Трут Соушъл".

Преди два дни Тръмп сигнализира, че ще налаожи нови мита върху медта, което доведе до рекордно високи цени на метала на американските борси.

Цените на медта в Съединените щати тогава скочиха с повече от 12% до рекордно високо ниво над 12 330 долара за метричен тон, след като президентът на САЩ Доналд Тръмп заяви, че планира 50% мито върху вноса на този важен метал, съобщи Reuters.

Заплахата от високи мита при вноса на метала - използван в енергийната и строителната промишленост, полупроводниците - създаде огромна премия за цените на медта на борсата COMEX над тези на Лондонската метална борса, които в момента са около 9 585 долара за тон.

Тръмп заяви сега, че е получил "солидна" оценка свързана с националната сигурност, която заключава, че митата са необходими за защита на производството на САЩ на стока, която е критична за редица индустрии.

50% мито върху внос на стоки от Бразилия от 1 август

САЩ информира Бразилия, че нейните "реципрочни" мита от 1 август ще се повишат от 10% на 50%, което е шокиращо високо ниво за страна с балансирани търговски отношения със САЩ. Бразирия е от 5-те страни, основателки на БРИКС.

Президентът на Бразилия отговори на писмото на Тръмп, като публикува изявление, в което се казва, че всяка едностранна мярка за увеличаване на митата ще бъде посрещната с отговор в съответствие с бразилското законодателство.