На фона на кризата, създадена от засядането на един от най-големите контейнеровози Ever Given в Суецкия канал, Норвегия реши да даде зелена светлина на друг проект, отново свързан с канал за морско плаване. Но с това вероятно ще се превърне в пионер глобално.

Причината е, че този канал всъщност ще е тунел и ще е първият в света, изграден под планина. Той ще се намира на полуостров Стадхавет в северозападната част на страната, където земната маса разделя Норвежко море от Северно море.

Цената на проекта, определян като "инженерно чудо", ще е около 330 млн. долара, а дължината му ще е малко над 1,5 км., тъй като той ще се намира в най-тясната част на полуострова. Времето, необходимо за финализирането на проекта, ще е до четири години, а се очаква изграждането му да започне през 2022 г.

"Този проект се планира от десетилетия", каза Терйе Андресен от Норвежката брегова управа, който е временно изпълняващ длъжността мениджър на проекта. "Много сме щастливи, че най-накрая ще можем да започнем изграждането му в рамките на следващата година."

Причината толкова дълго време да се обмисля подобно начинание е, че бреговете край Стадхавет са най-буреносните в цялата страна, като тежките урагани се кобинират с опасните течения и агресивни приливи и отливи. Заради неблагоприятното време, корабите, плаващи в региона, често трябва да са закотвени в пристанищата, тъй като не могат да се движат.

Всички тези проблеми на региона ще бъдат разрешени с изграждането на тунела, който ще ускори транспорта и е подпомогне значително индустрията.

Въпреки че по света и сега съществуват плавателни тунели, те могат да поемат само капацитета на малки съдове. Това, което ще направи проекта в Стадхавет уникален, е, че през нещо ще могат да преминават и големи кораби.

Влизането в тунела ще се управлява чрез светофарна система, а интериорно той ще прилича на "голяма и дълга планинска зала", изтъкват от бреговата администрация.