Grand Paris Express е най-мащабният инфраструктурен проект в Европа, чиято реализация се случва и към момента. Неговото финализиране ще доведе до революция в обществения транспорт в метрополията на Париж.
С инвестиция, надхвърляща €35 милиарда, тази амбициозна инициатива има за цел да преобрази пейзажа на мобилността в региона, да подобри свързаността и да стимулира дългосрочно икономическия растеж във френската столица и региона.
Управляван от Société du Grand Paris (SGP), Grand Paris Express ще добави четири нови автоматизирани метро линии (15, 16, 17 и 18) към съществуващата система на парижкото метро, както и разширения на две от тях - 11 и 14.
Новите линии обхващат общо над 200 километра и предвиждат около 200 нови станции, които ще осигурят по-добра достъпност както за жителите, така и за бизнеса в града и неговите предградия. Линия 15 - кръгов маршрут около Париж - ще свързва ключови предградия като Сен Дени, Ле Бурже и Монтруж.
Източник: Mapei
Линия 16 ще свързва източните предградия Клиши-Монфермей с Ноази-Шамп, а линия 17 ще създаде жизненоважна връзка с летище Льо Бурже и източните предградия на Париж. Не на последно място, линия 18 ще се простира от летище Орли до технологичния и изследователски център Саклай в южната част на града.
Grand Paris Express се реализира поетапно, като първите участъци бяха завършени през 2024-та за провелите се Олимпийски игри, а системата се очаква да заработи в цялост до 2030 г.
Устойчив транспорт, хиляди работни места
Проектът Grand Paris Express се ръководи от няколко основни цели, сред които са облекчаване на задръстванията, подобряване на свързаността и постигане на устойчивост. Чрез разширяването на мрежата на метрото проектът цели да намали натиска върху съществуващите транспортни линии.
Освен това новите линии ще осигурят по-бързи и по-директни връзки между централната част на Париж и предградията, като ще позволят по-добър достъп до ключови бизнес райони и жилищни зони. Предвижда се да бъдат създадени десетки хиляди работни места както по време на строителството, така и по време на експлоатацията, като същевременно се стимулира развитието и инвестициите в райони, които досега не са били обслужвани.
Със своя екологичен дизайн и фокус върху автоматизацията проектът е в съответствие с по-широките цели на Париж за намаляване на задръстванията и вредните емисии.
Технологични предизвикателства
Проектът обаче е изправен пред значителни инженерни и логистични предизвикателства. Строителството в гъсто населени градски райони, интегрирането на новите линии със съществуващите транспортни системи и свеждането до минимум на прекъсванията по време на работа са основни пречки.
Източник: Egis Group
За да се преодолеят тези предизвикателства, се използват съвременни технологии за прокопаване на тунели, като например пробивни машини (ТБМ), за прокопаване на подземни пасажи с минимални нарушения на повърхността. Освен това внимателното планиране гарантира, че услугите на обществения транспорт ще продължат да функционират през целия период на строителството.
Очаква се Grand Paris Express да има траен ефект далеч извън сферата на транспорта. Той е готов да разкрие нови възможности за бизнес, особено в крайградските райони с недостатъчно обслужване, които ще се възползват от подобрения достъп до транспорт. Тъй като тези региони стават по-свързани, проектът се очаква да привлече значителни инвестиции в недвижими имоти, да повиши стойността на имотите и да стимулира местните икономики.
За бизнеса Grand Paris Express ще донесе значителна промяна в логистиката и мобилността на служителите. Подобрените транспортни връзки ще позволят на компаниите да се възползват от по-широк кръг от таланти, да намалят времето за придвижване и да подобрят удовлетвореността на своя екип.