И тази година Paysafe проследи промяната в поведението на потребителите и нагласите им към видовете плащания в момент, когато светът се възстановява от пандемията, а инфлацията продължава да расте.
Ежегодният доклад Изгубени в транзакциите с основна тема "Потребителско поведение и платежни методи през 2022 г.: онлайн разплащания в ера на несигурност", по поръчка на една от най-големите софтуерни компании в България - Paysafe, извършено от Sapio Research, сочи запазване на тенденцията все повече българи да предпочитат безкешови методи на плащане, които предлагат и по-добри опции за проследяване на разходите.
Промяната в нагласите настъпва още през 2020 г. със старта на Covid-19. Заради пандемията, 52% от сънародниците ни споделят, че плащат все по-малко в брой в сравнение с две години по-рано, а за 41% именно кризата с Covid-19 e причина за трайната промяна в платежните им навици. Фактор, допълващ тези промени, е покачването в разходите на потребителите (за 45%) в края на 2021 г. и началото на 2022 г., когато инфлацията бележи нови пикове.
Дигиталните плащания помагат за по-добър контрол на разходите
Според проучването, в сравнение с година по-рано, българите (45%) използват своята дебитна карта значително по-често от респондентите във Великобритания (39%), Германия (29%), Италия (21%) и Австрия (21%). Близо 75% са платили с карта поне веднъж в последния един месец.
Дигиталните портфейли увеличават своя дял сред българските потребители (24%) спрямо година по-рано. Те се предпочитат, защото не изискват въвеждане на финансови данни онлайн, както и наличие на физическа карта. Още един позитив е възможността за по-лесна и бърза проследяемост на транзакциите, както и анализи на разходите.
За сравнение, сходен е процентът на потребителите, избиращи дигитални портфейли като предпочитан метод за плащане в Германия и Австрия (29% и за двете страни).
Чираг Пател, ръководител на дивизия Дигитални портфейли в Paysafe, споделя:
"При постоянно високи цени на горивата и храните, данните ясно показват, че домакинствата в световен мащаб променят методите си на плащане, за да проследяват в по-голям детайл своите разходи. Докато използването на много традиционни видове плащания нараства, наблюдаваме също така скок в прилагането на алтернативни методи за разплащане като дигитални портфейли и преминаване към eCash".
За да задържат лоялността на клиентите си, както и да ги подкрепят, търговците е нужно да се съсредоточат върху предлагането на разплащателни методи, които да рефлектират върху предпочитанията на потребителите за гъвкавост и по-добър контрол. За да бъде това възможно, е важно търговците да работят с партньори, които поддържат широк спектър от разплащателни опции. По този начин те ще отговорят на променящите се потребителски нужди във времена на несигурност и ще осигурят възможност за избор.
Плащането в брой и банковите услуги са все още тук
Въпреки че Covid-19 промени осезаемо нагласите на потребителите към използване на безкешови платежни инструменти, 62% от българите споделят, че биха се притеснили, ако не могат да платят в брой за услуги и продукти. За 54% плащането кеш все още е най-надеждно.
Физическият контакт и личното отношение на банковите консултанти остава важен фактор за българските потребители. 47% предпочитат традиционните банки, защото предлагат по-добро обслужване и могат да разчитат на тях за финансови съвети.
Едновременно с това, 41% споделят, че онлайн банките имат по-добро дигитално потребителско изживяване спрямо предлаганото от традиционните банки. Те сочат, че разширеният анализ на банковите сметки, които този вид банки предлагат, им помага да контролират своите разходи по-добре (42%).