Европейската комисия обмисля въвеждането на нови регламенти, с които да гарантира, че батериите, произведени или внесени в Европа, са "най-зелените, безопасни и устойчиви батерии на тази планета", каза заместник-председателят на Европейската комисия Марош Шефчович пред Euractiv.
Новите правила ще важат за целия Европейски съюз и ще бъдат внесени тази есен. Очаква се те да влязат в сила от 2023 година нататък.
Новият европейски регламент за батериите също ще се стреми да гарантира, че произведените в ЕС батерии използват проследими суровини и спазват строги екологични и трудови норми - стандарти, важни за европейските потребители, които все повече се насочват към електрическата мобилност.
Очаква се електрическите автомобили да утроят пазарния си дял в Европа тази година в резултат на климатичните цели на ЕС, показват данни от анализ, публикуван по-рано този месецот зелената група "Транспорт и околна среда".
Надграждайки бързо развиващия се пазар на електромобили в Европа, Европейската комисия сега иска да гарантира, че всички батерии, произведени или внесени в ЕС, ще отговарят на най-строгите зелени критерии в света. Това ще се доказва с нов "паспорт", който ще показва произхода на материалите, използвани в производствения процес.
Чуждестранните производители на батерии, които не се съобразяват с новите правила на ЕС, ще бъдат изправени пред въглероден данък с който ще гарантират, че няма да подбият европейските производители.
По думите на Шефчович регулацията за батериите ще осигури равни условия, така че всички батерии, пуснати на пазара на ЕС, независимо от техния произход, да отговарят на еднакви строги изисквания за устойчивост и изтичане на живота.
През 2017 година Европейската комисия стартира "Европейски алианс на батериите", който обединява автомобилни производители, групи от химическата индустрия, както и фирми в инженеринга. Целта на алианса е да бъде изградена верига в Европа, която да може да се конкурира с азиатските и американските производители.