Ритейл парковете като част от пазара на търговски площи у нас все още са слабо представени. Постепенно обаче те биха могли да се превърнат в алтернатива на търговските центрове за по-големите търговци, както и за потребителите.
Все още обаче в България има само 15 такива парка с обща площ от 174 600 квадратни метра, като значителна част от тях или 65 000 квадратни метра са разположени в или близо до София. За сравнение в съседни Сърбия и Румъния общата площ на този тип търговски имоти е съответно над 414 500 и 1 160 000 квадратни метра. Още нови четири обаче ще заработят в България, като единият от тях ще отвори врати през ноември месец.
Това показва анализ на Colliers International за търговските паркове в България и в региона към 2020 година. Според него вече изградените такива средният наем на квадратен метър варира между 6 и 10 евро, а таксата за обслужване е между 1 и 1,5 евро месечно.
Най-големият такъв парк у нас до момента е Jumbo Plaza, който се намира на столичния булевард "Ботевградско шосе". Той е разположен на близо 29 000 квадратни метра, а наемателите са общо 16. Сред тях са освен веригата Jumbo са още Lidl, dm, JYSK, Pepco, "Зора" и други.
На второ място е ритейл парк "Пловдив", който е с площ от над 26 430 квадратни метра и 12 наематели. Трети по големина е столичния "Средец", който се намира в близост до "Илиянци". Сред петте най-големи търговски парка у нас са още търговските паркове във Велико Търново и единият от двата във Варна.
Освен вече наличните 15 такива в България в момента други 4 са в процес на изграждане. Два от тях ще се намират в Дупница и в Монтана, а други два - в Ямбол. Единият от последните два носи името на града, като той трябва да отвори врати през ноември 2020 година. Той е с площ от близо 33 600 квадратни метра и 11 наематели, включително Lidl, dm, KiK, LC Waikiki и Mat Star.
Сред по-големите градове у нас, в които все още няма такива площи, са Русе, Бургас и Плевен.