Биотехнологиите, при които лекарствените медикаменти се произвеждат от живи клетки, създадоха революция във фармацевтичния отрасъл през последните 25 години. Много от иновативните продукти, произведени по този начин, може да струват стотици хиляди долара на година за пациентите или здравните каси. През последните години цената на генетичните тестове и производствените разходи за биотехнологичното производство спадна рязко, което направи приложението на биотехнологиите към проблемите на домашните любимци в икономически смислено занимание. Нещо повече, от лидера в сферата Zoetis посочват, че разработването на медикаменти за животните е по-евтино и предвидимо от това за хора.
Така биотех лекарствата постепенно се превръщат в новата перла на пазара за медикаменти за домашни любимци, чийто размер е 44 млрд. долара. Точно това се случи с Cytopoint, който се прилага към кучетата при сърбежи, предаде Reuters. Само за две години медикаментът, разработен от Zoetis, стана абсолютна звезда, като през 2018 г. продажбите му достигнаха 129 млн. долара. Само за първото тримесечие на тази година техният ръст на годишна основа е от 65%. А въпреки че от компанията не коментират неговата цена, една клиника от Стамфорд, Кънектикът, е посочила пред Reuters, че медикаментът за 20-килограмово куче струва 104 долара, а при по-голямо може да достигне 140 долара за доза. В сравнение с нея, нов и ефективен биотехнологичен медикамент за лечение на обострен атопичен дерматит може да струва 30 хил. долара годишно.
Така Cytopoint се превърна в индикаторът, който привлече инвеститорският интерес към биотехнологиите във ветеринарната медицина, а днес броят на компаниите, които произвеждат антитела за домашни любимци, е вече почти 150 само в САЩ. "Голямо предизвикателство за нас е да смогнем на нарастващото търсене", казва управляващият директор на базираната в Мюнхен Klifovet Клаус Хелман. Неговата компания е най-големият пазарен играч в късните етапи на тестовете на ветеринарни лекарства.
Тази ситуация на пазара привлече дори и стартъпи, като немската Adivo, която по-рано тази година сключи договор с подразделението на Bayer за грижа за животните за ранните етапи на изследване за животинско-специфични моноклонални антитела - гръбнакът на биотехнологията. "През последните няколко години пазарът на лекарства за животните претърпя невероятно динамично развитие", казва съоснователят на Adivo Катрин Ладецки-Баес.
Прогресът в сферата може да се окаже животоспасяващ за домашни любимци като диагностицираният с рак английския булдог Муус, собственост на Джесика Леско. През август тя е била насочена към експериментално биотехнологично лекарство, тествано във университета по ветеринарна медицина Tufts, след като първоначалната прогноза за продължителността на живота на кучето е била два месеца без химиотерапия или около година след преминаването на 25-седмичен химиотерапевтичен курс. Но само три седмици след като медикаментът започва да се изпробва върху Муус, той спира да кашля и хриповете му изчезват.
Леско не посочва колко би струвала цената на медикамента, която при тестовете се покрива от производителя, но посочва пред Reuters, че не би ѝ "мигнало окото" да плати хиляди долари за такава терапия. Точно на това се надяват и биотехнологичните компании, чийто приходи вече възлизат на повече от 10 млрд. долара в САЩ и бележат постоянен растеж през последните години.