Новата година е ново начало и за един от най-любимите анимационни герои за поколения деца - Мики Маус. Известният от филмчета и комикси мишок през 2024 г. ще... убива хора. Драматичният кариерен обрат се дължи на отпадането по давност на правата върху най-ранните версии на героя.

Буквално часове, след като Walt Disney загубиха контрол над употребата на своя най-разпознаваем персонаж, онлайн се появиха трейлъри на хорър комедия и на екшън игра с елементи на ужаси, в които главният (анти) герой изглежда като Мики Маус.

Това е важно, защото "Мики Маус и приятели" е втората най-печеливша вселена в развлекателния бизнес. За последните 95 години тя е "заработила" 52,2 млрд. долара през кино, домашно видео и продажби на различни артикули. Очевидно е, че сега и други се целят в това внимание и тези приходи.

Мики Маус купи Спайдърмен

Мики Маус купи Спайдърмен

Disney плати за Marvel Entertainment близо 4 млрд. долара

Малко история и право

На 1 януари 2024 г. в САЩ изтекоха правата върху "Парахода Уили" - късометражна анимация от 1928 г., в която за първи път виждаме ранни версии на Мики и Мини Маус. Лентата се смята за първа стъпка на Disney по пътя към превръщането на компанията в гигант в развлекателния бизнес, оценяван днес на над 166 млрд. долара.

Както може да се очаква от империя, изградила себе си чрез анимацията, тя през годините бранеше своите персонажи с всички средства. Правата върху ранните Мики и Мини трябваше да изтекат още през 1984 г., но сред намеса на Конгреса срокът беше удължен с по 20 години първо тогава, а после - и през 2004 г.

Каква е тайната зад успеха на Уолт Дисни?

Каква е тайната зад успеха на Уолт Дисни?

Това са иновациите, които превръщат предприемача в легенда

Сега вече "Парахода Уили" и героите му могат да бъдат легално показвани, модифицирани и преупотребявани без разрешението на "Дисни". Компанията, обаче, все още държи правата на по-новите версии на Мики Маус, както и на употребата му в контекста на корпоративната идентичност.

Какво се случи

Дали Disney поне в близките няколко месеца ще имат голямо желание да асоциират себе си с анимационния герой зависи от успеха на филм и компютърна игра, които бяха обявени от независими компании още на 1 януари.

И в двата случая очевидно става дума за проекти, започнати още преди година-две с ясното очакване, че ще могат да бъдат реализирани на пазара след падането на правата.

Disney навлиза в света на спортните залагания с мащабна сделка

Disney навлиза в света на спортните залагания с мащабна сделка

С приложението ESPN Bet

"Капанът за мишки на Мики" е класическа хорър комедия за група младежи, които решават да празнуват рожден ден в увеселителен парк... заедно със сериен убиец, който е облечен като анимационния герой. Трейлърът му е комбинация от стандартните за жанра горещи сцени и хладнокръвни посегателства върху живота и здравето на участниците в същите тези сцени.

"Място за забавление, място за приятели, място за лов. Мишокът е на свобода", ни казват светещи червени букви в трейлъра.

Сценарист, продуцент и масов убиец във филма е актьорът Саймън Филипс който е категоричен пред Би Би Си: "Ако сложиш Мики в семеен филм, не откриваш нищо ново - трябва да направиш точно обратното на това, което вече съществува. Хората не трябва да го приемат твърде сериозно, направили сме един невероятно забавен филм!".

Очаква се да го видим през март.

Скоро ще е достъпна и нова игра с Мики Маус, която е подчертано не за деца. Infestation 88 е екшън с елементи на ужаси, в която същество с облика на анимационния герой предвожда орди от мутирали плъхове човекоядци.

"Мислех, че са просто мишки, но тук има нещо друго", коментира нервно в трейлъра мъж в защитно облекло малко преди да му се наложи да бяга от архизлодея.

През пролетта ще започнат снимките и на друг филм на ужасите с Мики Маус.

Пътешествието му в света на хоръра не е прецедент. През миналата година Мечо Пух и Прасчо сееха смърт в Winnie the Pooh: Blood and Honey отново след изтичането на правата върху тях. Самият филм не беше нещо особено, но показа добра бизнес ниша за нискобюджетните студиа - използване на познати образи в непознат контекст.