С течение на времето летищата се превърнаха от обикновени транспортни центрове в огромни търговски и социални средища. Това неминуемо е свързано със съзнателно и не съзнателно въздействие, което засяга човешкото поведение.
Всичко - от архитектурата до осветлението - е обмислено много внимателно, за да се насърчат продажбите в магазините, разположени на територията на летищата. По-долу ще опишем 12 трика, които се използват, за да ви накарат да харчите повече пари.
1. Те са проектирани така, че да не се изгубите
Ключът към успеха на летището е лесната навигация. Пътниците трябва да ходят до зоната за излитане или кацане, без да се губят.
Ето защо на летищата има толкова много знаци, които предполагат правилната посока.
Но освен знаци има и други начини, помагащи на пасажера да намери пътя. На много летища можете да видите пистата от прозореца. Не е особено важно дали виждате своя самолет зад прозореца или не, важно е винаги да си представяте посоката, в която трябва да се движите.
Източник: EPA/БГНЕС
2. Указателните табели на летищата засягат подсъзнанието
На практика на всички летища, външният вид на табелите и знаците е внимателно обмислен.
В 75 на сто от летищата надписите върху тях са направени в един от трите шрифта: Helvetica, Frutiger и Clearview. Всички тези шрифтове са лесни за четене отдалеч.
Неофициалното правило е, че всеки сантиметър от височината на буквата добавя 12 метра видимост.
Понякога различни терминали на едно и също летище използват различни опции за шрифт или различни цветове на знаците.
3. Те подобряват настроението
Новите летища са изградени по такъв начин, че да имат колкото се може повече прозорци, дори и в магазините.
Има тенденция, че пистата и самолетът трябва да се виждат и от магазина.
Смята се, че пътниците с голямо удоволствие ще влязат в магазина, който има достъп до слънчевата светлина.
Ако магазинът не разполага с такава възможност и е осветен само с изкуствена светлина, пътниците смятат, че е мрачен и е по-малко вероятно да влязат вътре.
Източник: igairport.com
4. Летищата ни изпълват с изкуство
Големи скулптури и картини на летищните терминали не са само там, защото изглеждат красиво. Те също помагат в навигацията.
По-конкретно, тези произведения на изкуството се превръщат в своеобразна отправна точка, с която лесно се ориентираме в терминала.
Освен това изкуството се използва за създаване на атмосфера, в която хората биха искали да прекарат повече време и да харчат пари.
5. Използват се различни подови покрития
В много аерогари пътят от гишето за регистрация до изхода за качване в самолета и покрит с линолеум или други подобни покрития.
Но зоната след проверките и мястото за отправянето към излитане са покрити с мокет или килим.
По този начин се създава усещане за уют и безопасност у пасажерите, идеята е те да се почувстват като в приятен хотел.
Спокойните и доволни от живота пътници харчат средно със 7% повече пари за различни стоки, а в магазините Duty Free - с 10% повече. И в това отношение роля играе не само по-доброто подово покритие.
Наличието все по-често по летищата спа-центрове, йога студия или други подобни развлечения също предразполагат хората д а харчат повече пари.
Източник: iStock
6. "Златният час" - ключ към печалбата
Когато пътниците вече са преминали през зоната за проверка, но все още не е дошло време за качване на борда, хората харчат най-много пари, тъй като просто няма какво да се прави и те се забавляват, като се скитат из магазините.
Така нареченият "златен час" е особено важен в това отношение - първите 60 минути след преминаване през зоната за контрол, тъй като в този момент пътникът е най-склонен да се зарадва с някаква покупка.
Дисплеите с информация за заминаването помагат да се следи времето преди излитането. Но те също действат успокояващо, защото показват, че до полета все още има много време.
7. Свободното време на летището се увеличава
"Златният час" е прекрасен, а два "златни" часа са още по-благодатни за търговците. Всеки допълнителен час престой на летището носи допълнително $7 от всеки пасажер.
Благодарение развитието на технологиите свободното време на летищата се увеличава. Всякакви автоматизирани дейности като регистрация, чекиране на багажа, удължават на свободното време.
Източник: Wikipedia
8. Магазините се намират на стратегически места
По-голямата част от разходите на летището се извършват импулсивно. Затова е толкова важно да поставите стоката така, че да привлече вниманието.
Някои летища принуждават пътниците да преминат през магазините Duty Free, за да отидат в зоната за излитане. И колкото повече завои се налагат, толкова по-добре.
Според едно проучване, маршрут с голям брой завои увеличава количеството на продажбите с 60%.
9. Там се продават местни сувенири
Магазините на летището най-често продават сувенири, които са свързани с местната култура, поради което туристите са склонни да ги купуват.
Тези магазини създават усещането, че сте на специално място и никъде другаде не можете да си купите такъв предмет за спомен от пътуването.
В същото време, по правило, същите сувенири извън летището могат да струват два пъти по-евтино.
10. Обръщаш се наляво през цялото време
Повечето хора са десничари, а това засяга и дизайна на летищата.
Най-често продажбите се случват, когато пътникът се движи от дясно на ляво, така че по-голямата част от стоките да му се падат отдясно.
Факт е, че повечето пасажери несъзнателно гледат надясно през цялото време, затова са склонни да купуват стоки от тази страна.
Източник: iStock
11. Единната опашка успокоява
Единната опашка в зоната за проверка или за регистрация изглежда не много разумно решение, но има успокояващ ефект.
Факт е, че такава опашка създава илюзия за справедливост и никой не се притеснява, че неговият поток се движи по-бавно от съседния.
12. Служителите по сигурността разговарят с пътниците
През последните години бяха инвестирани много пари в обучението на служителите по сигурността, за да разпознават подозрително поведение.
Един от начините за това е просто да се започне разговор с пътника.
По този начин служителите могат да задават съвсем различни въпроси - такива, свързани със самото пътуване, редуващи се с най-неочаквани въпроси, например за мястото и вада на образованието.