Само за шест месеца богатството на Колин Хуанг набъбва с 25 милиарда долара. Това една от най-големите печалби сред богатите хора в света.
Неговият бизнес Pinduoduo, подобно на Groupon приложение за пазаруване, създадено през 2015 г., се превърна в третата по големина платформа за електронна търговия в Китай с пазарна стойност от над 100 милиарда долара. През първото тримесечие, активните потребители на PDD се увериха с 68%, а приходите скочиха 44%, според данни на компанията през май.
Сега Хуанг се оттегли като главен изпълнителен директор. Стойността на богатството му се покачи до 45 милиарда долара, което го постави до най-заможните хора в Китай. Това продължи дори когато PDD продължи да отчита. "Pinduoduo беше перфектен и удобен за хора, които са останали вкъщи", казва Том Ронк, изпълнителен директор на Century Pacific Investments в Нюпорт, Калифорния.
Хуанг контролира 43.3% от акциите на PDD, но намали своя дял до 29.4%. Сега състоянието му възлиза на 30 милиарда долара.
Това изключва благотворително участие в размер на 2,4 милиарда долара, което той споделя с учредителния екип на PDD и 7,9 милиарда долара, които отиват за партньорството на Pinduoduo, в което Хуан и новоизначения изпълнителен директор Лей Чен са членове. Партньорството ще помогне за финансиране на научни изследвания и стимули за управление.
Оценката на богатството изключва и 3,9 милиарда долара, за които запознато казват, че са прехвърлени на ангел инвеститори.
Хуанг ще остане председател и ще работи върху дългосрочната стратегия и корпоративната структура на компанията, за да помогне за развитието на гиганта за електронна търговия, казват от PDD.
"PDD все още се сблъсква с някои предизвикателства в предлагането на продукти, връзката с търговците на търговски марки, логистиката и плащанията", казва Шон Янг, анализатор от Blue Lotus Capital Advisors. "Колин може да иска да се съсредоточи повече върху тези въпроси."
Успехът на PDD зависи от сделките, които станаха особено популярни сред клиентите, които търсят изгодни сделки, докато втората по големина икономика в света се забавя.
Повечето потребители са по-малки китайски градове, а приложението им дава допълнителни отстъпки, когато препоръчват продукт чрез социалните мрежи и го популяризират сред приятели, които да купят същия артикул.
Въпреки че агресивните стратегии за намаляване на цените на PDD са помогнали да спечелят хората с по-ниски доходи, те могат да задушат усилията на компанията да привлече по-заможни потребители, според Чарли Чен и Вероника Шен, анализатори от China Renaissance Securities в Хонконг.
"Потребителите на PDD са до голяма степен ловци на изгодни сделки, които не желаят да купуват скъпи стоки. Вярваме, че PDD работи за промяна на имиджа на марката на ниска цена - но това може да бъде скъпо", казват от компанията.
Това може да навреди допълнително, въпреки силната основа на базата на потребителите за бъдещ растеж, казват анализатори.
40-годишният Хуанг е израснал в източния град Ханджоу, където гигантът Alibaba има седалище. След като получи степен в университета в Жеджианг, той отива в Уисконсинския университет за да учи за магистър по компютърни науки. Той започва кариерата си в Google през 2004 г. като софтуерен инженер и се връща в Китай през 2006 г., за да установяви дейността си в страната.
След това става предприемач, стартира първата си компания през 2007 г.- уебсайт за електронна търговия, наречен Ouku.com, който той продаде три години по-късно, след като разбра, че не еуникален, а подобен на останалите. След това стартира Leqi, който помогна на компаниите да предлагат услугите си на уебсайтове като Taobao на Alibaba или JD.com Inc. и компания за игри, която позволява на потребителите да играят в приложението за съобщения WeChat на Tencent. И двата бизнеса потръгват и Хуанг се оказа "финансово независим", според интервю от 2017 г.
След здравословен проблем, той реши да се пенсионира през 2013 г. на 33 години. Но след година на размисъл какво да прави с живота си - обмисляше да започне хедж фонд и да се премести в САЩ.
През 2017 г. Хуанг заяви, малко вероятно да прекара остатъка от живота си в PDD. Но все още е председател на компанията и сега иска да възложи повече отговорност на по-младите си колеги, които да запазят предприемаческия дух, докато PDD узрява, казва той на служителите си.
"Ние предвиждаме Pinduoduo да бъде организация, която създава стойност за обществеността", каза Хуанг. "Това ще позволи на Pinduoduo непрекъснато да се развива с или без нас един ден", каза Хуанг.