Оксфордският историк и изкуствовед, специалист по творчеството на Леонардо да Винчи, Матю Ландрус е убеден, че продадената за рекордните $450 милиона картина "Спасителят на света" (Salvador Mundi) е нарисувана от помощник на гениалния художник.

Както пише The Guardian, по мнението на експерта, истинският авторо на платното е ученикът и помощник на Леонардо - Бернардино Луини, чийто работи се продават "с удара на чукчето" за по-малко от 1 милион долара.

Ландрус уточнява, че самият Леонардо да Винчи все пак е работил над картината, но на неговата четка се падат между 5 и 20 на сто от шедьовъра.

Ако се изучат картините на различните ученици на Леонардо, то в "Спасителят на света" може да се открие ръката на Луини, смята експертът.

Платното бе продадено през ноември миналата година на търг от аукционната къща Christie's, като бе представено за творба на Леонардо. Творбите на гениалния италиански художник, към момента запазени в света, наброяват по-малко то двайсет.

Картина на Да Винчи стана най-скъпо продадената в историята

Картина на Да Винчи стана най-скъпо продадената в историята

Купувачът е дал над 450 милиона долара за "Спасителят на света"

Картината бе купена от саудитски принц за 450 милиона долара - най-голямата сумата давана някога на търг за произведение на изкуството. Очаква се този септември тя да бъде показана в неотдавна създадения музей на изкуствата "Лувър в Абу-Даби". А през 2019 година да бъде изложена в парижкия Лувър.

The Guardian напомня, че няколко експерта са потвърдили авторството на Леонардо да Винчи, но и у някои специалисти са запазени съмнения по въпроса.

Например Франк Цолер от университета в Лайпциг предполага, че "Спасителят на света" е продукт на работилницата на Леонардо или е била създадена по-късно. Специалистът по изкуството на Ренесанса Чарлз Хоуп също смята, че платното "изглежда твърде необичайно" за Леонардо.

Източници на изданието информират, че и у изкуствоведите на Лувъра има редица въпроси по авторството на това произведение. Шефът на отдела за италианско изкуство от XVI века отказва да коментира предположението, че картината е дело на ученик на Леонардо, пише The Guardian

През 1900 година, когато сър Чарлз Робинсън придобива "Спасителят на света", картината е отнасяна към работите на Луини.