Няма да кажа нищо ново, за това, че от 1 юни 2014г. влязоха в сила промените в НАРЕДБА №16-334 ОТ 6 АПРИЛ 2007Г. ЗА ТОПЛОСНАБДЯВАНЕТО.

Ще обърна внимание на това, как общинското дружество Топлофикация София ЕАД, ощетява клиентите си с повече продадена енергия, вменявайки им необходимост от продажбата на същото количество енергия.

Въпросът е особено актуален в момента, тъй като след по-малко от седмица ДКЕВР ще разреши на Топлофикация София да увеличи цената на топлоенергията с поне 6-7 %. Ако някой си направи труда да надзърне във фактурите си, ще установи, че половината от енергията, която заплаща през целия отчетен период е именно за така нареченото БГВ(битово горещо водоснабдяване).

Доста се изписа по темата през годините. В пространството се показваха невероятни цифри, за това с колко се подгрява 1 куб. м. вода. Най-ниската цифра която съм виждал е 68.9 кВтч. за 1 куб. м. вода. С тази цифра някак си мога да се съглася.  Но не говоря за този единствен пример, а за масовото ограбване с нереални стойности над тази, достигащи понякога до 180 – 200 kWh и повече за подгряването на 1 куб. м. вода. Те са особено ясно видни през неотоплителния сезон.

Ще прескоча обосновката с физичните закони, тъй като за експертите на Топлофикация, те не важат. И досега не съм видял някой от тях да посмее да излезе и с лицето и името си да защити високите цифри във фактурите на клиентите. Остава другата страна на въпроса. Икономическата.

А тя е колкото повече енергия ни продават – толкова повече печелят !

В методологията за изготвяне на фактурите ни от Топлофикация, в частта, която се отнася за нашата енергия, първото нещо, което се прави е да бъде отделена енергията за БГВ. Ето какво пише в обновената наредба, влязла в сила от 1 юни 2014г.

Извадка от „Методика за дялово разпределение на топлинната енергия в сгради - етажна собственост” към наредбата.
А. Средно количество топлинна енергия, необходимо за загряване на 1 куб. м вода за битово горещо водоснабдяване за неотоплителен период - qср. н.,kWh/m3.

Тук имено обръщам внимание на думичката НЕОБХОДИМО, която е неправилно използвана по същество и с нея ни се вменява необходимост, с която се оправдава продажбата на нереално-високо количество енергия!

За да стане по-ясно, защо смятам така, ще се опитам да представя двете формули, като заменя компонентите им с по простички букви и опростено изказано. Ето компонентите им с пример и тяхната интерпретацията:
Х – количеството енергия за подгряването на 1 кубик вода. kWh/m3.
Y – общото количество енергия за разпределение през предходния неотоплителен период. За примера(225 233 kWh/m3)
Z – Общото количество топла вода, потребено в сграда през „неотоплителния период”. Отнася се за предходния – отоплителен период (2 183 куб. м.)
S – общото количество топла вода потребено през „отчетния период”. Пример: (4 291 куб. м.)
T – брой дни на работа на подгревателя за отчетния период. Това са 364 дни.
P – брой дни на работа на подгревателя за „неотоплителния период”. За 2013-2014г. той е (364 дни – 161 ни на отоплителен период)=203 дни за неотоплителен период.

И  сега самата страшна формула и съставната й подформула:
X=Y/Z . От своя страна Z=(S / T)*P

Цифрите които замествам във формулите са реални. Тъй като всичко при формулите на топлофикация е отзад напред, замествам със съответните стойности:

Z=(S /T)*P=(4291/364)*203=2393  m3.

X=Y/Z=225233/2393=94.12 kWh/m3.

И тук започвам да гледам "лошо"(накриво, подозрително, с възмущение...) в 2 аспекта.
Първи аспект относно принципа на съставяне количеството на продаваната ми енергия: Във формулите присъстват като компоненти само продадена енергия от минал период, с която се определя количеството енергия, което да ти продават занапред. Без обосновка, без ясни параметри.

Кой може да ми декларира писмено, обосновано, с основание, че ми е била необходима толкова, а не с 20, 30 или 40% по-малко. Кой?
Температурата на водата се контролира по няколко параметъра, заложени в абонатната станция. Дневна и нощна температура, скорост на циркулация на топлата вода във вътрешната система, налягането, създавано от хидрофорната помпа, осигуряващо определен дебит на топлата вода. Параметрите са неизвестни като стойности, но те контролират продаваната ни топлоенергия. Според общите условия имам право да ги получа и да съм информиран, но три месеца, след подаденото от мен официално заявление, от Топлофикация не ми ги дават, въпреки, че това е тяхно задължение.

Така нямам възможност да експериментирам, какво е оптималното количество, необходима енергия. До колко мога да я намаля.

Наредбата вменява, че е НЕОБХОДИМО количество енергия, без да е ясно, дали не е необходимо, по-малко количество ! То е необходимо, защото във формулата се използват количества продадени ми за минал период. Това, че са ми продавали завишени количества енергия, трябва ли да означава, че и в бъдеще трябва да ни продават отново такива?

Втори аспект – относно текущото състояние и действие на тази наредба: Поглеждайки във фактурата си за месец май 2014 г. установявам, че изразходените 341 кубика вода за май 2014 г.(в рамките на блока) са подгряти със 112.04 kWh/m3.


Да ви прави впечатление отклонението от средната стойност? Цифрата е с 19.04% по-висока, вече продадена енергия. Това си е чиста проба измама!
Няма да разглеждам аспекта, че в действителност водата, която заплащам е подгрявана със 117.20 17kWh/m3, тъй като тази разлика идва от „общото потребление” и касае въпрос за разпределение, което не е тема на този коментар.


Изводите, които се натрапват:
-    Топлофикация продължава да продава огромни количества енергия, с която ни ощетява като клиенти. Освен, че са високи, дори според обновената наредба, те са увеличени допълнително.
-    Топлофикация поддържа нивото на продажбите над необходимите количества през неотоплителния период, за да има основание да ги продава и в бъдеще. През отоплителния период, положението е още по-страшно. Енергията, неизконсумирана през отоплителните тела и сградната инсталация ни се продава като топла вода(чрез завишена циркулация на топлата вода), но тъй като няма разделение на двата основни компонента, то това е недоказуемо.
-    Видно от изложения пример(мога да го подкрепя и документално), Топлофикация не изпълнява и методиката към самата наредба.(Онези, които ще се хванат, за факта, че за м. май енергията се изчислява по старата методика, ще заложат ли името си, че 1-2 енергетици в квартал, ще се юрнат през май за да пренастроят параметрите на абонатната станция, за да намалят количеството енергия, която трябва да ни продават за последващия месец? В цяла София са около 54 000 блока.)
-    Топлофикация нарушава и Общите условия, лишавайки клиентите от информираност. При все, че това е нейно ЗАДЪЛЖЕНИЕ ! Мислите ли, че ще откриете член, според който носят наказателна отговорност за това? Аз не открих! А, ако ние започнем да не спазваме задълженията си да заплащаме топлинната енергия? Да, но носим наказателна отговорност. Нали?
-    Нарушавайки изконното ни право на информираност, Топлофикация ни лишава от правото на претенции за оптимизация. От правото ни да претендираме какво количество енергия да получаваме.

Всеки, който смята, че топлата му вода се подгрява с прекомерно високи стойности на енергията, може да събере наличните във фактурите си цифри и сам да се увери в моите твърдения.

Пътят за прекратяване на това безумно ограбване е ясен. Изискване на параметрите на абонатната станция и параметрите за автоматично регулиране и предприемане на стъпки за промяната им, водещи до намаляване на излишното количество енергия, която ни продават.

Датата на следващото увеличение на цената на топлоенергията е след 6 дни. А показанията на топломерите в абонатните ви станции главоломно растат. Вие съгласни ли сте да бъдат такива?