Бензинът и дизелът - най-скъпи от две години", обобщава от първата си страница „Дневник"
Ефектът от резкия скок в цената на петрола през последния месец, предизвикан от протестите в арабските страни, се пренесе и в България. Само за няколко седмици горивата по бензиностанциите скочиха с около 10 стотинки на литър, а от началото на годината средното поскъпване е с 20-30 ст., или около 10%. Така литър от най-масовия бензин А 95 се продава на дребно за около 2.40, а дизелът за 2.50 лв. (снимката е от днес).
По-високият клас горива пък прехвърлят 2.60 лв. Това са най-скъпите нива за последните две години. Те вече се доближават до рекордите през лятото на 2008 г., когато литър дизел гонеше 2.70 лв., а бензинът премина 2.50 лева при цена на нефта от 147 долара. Днес негативните тенденции на световните пазари се задълбочиха и петролът брент удари за кратко 119 долара за барел, след което се успокои до около 115 долара.
Скъпите горива в момента влияят най-силно върху транспорта и земеделието в България, тъй като са сред основните им консумативи. Това вече е накарало някои компании да увеличат цените на стоките и услугите си, а други предстои да го направят, показа проучване на "Дневник". Икономистите засега не са притеснени за някаква по-сериозна инфлационна вълна. Според тях петролният шок ще е временен, след което ще има затишие.
Още от статията на „Дневник"
„НАП потвърди, че МВР шефът е получил пари с неясен произход", съобщава от първата си страница „Сега"
Националната агенция по приходите потвърди, че в доходите на вътрешния министър Цветан Цветанов и съпругата му Десислава Цветанова за периода 2004-2009 г. са включени суми с неясен произход. Официално ревизията на данъчните е установила, че семейство Цветанови е имало достатъчно доходи, за да направи декларираните разходи. Проблемът са около 130 000 лв. дарение, получено от родителите на Десислава Цветанова - Васил и Стефанка Георгиеви.
Доходите и спестяванията на двамата пенсионери не са достатъчни, за да направят те подобен жест и да покрият останалите си разходи. "Затова започва данъчна ревизия на родителите на Десислава Цветанова, а докладите на НАП за приходите и разходите на цялата фамилия поемат към прокуратурата", обяви вчера пред парламентарната комисия за борба с корупцията директорът на НАП Красимир Стефанов.
Проверката на доходите на фамилия Цветанови бе разпоредена в края на октомври, след като от РЗС разпространиха информация, че в края на 2008 г. Цветан Цветанов се е сдобил с два нови и скъпи апартамента в район "Изгрев" и няма официални доходи, с които да оправдае този разход. Заради обясненията на Цветанов, че е закупил имуществото със спестявания и известна помощ от родителите на Десислава Цветанова, проверката се разпростря върху цялата фамилия и приключи след 4 месеца с близо 5000 страници документи.
589 480 лв. са брутните доходи на Цветан Цветанов и Десислава Цветанова за периода януари 2004 - декември 2009 г., показват резултатите от проверката. В тази сума са включени 338 434 лв. трудови и извънтрудови доходи, които след облагане с данъци са станали 287 494 лв. Странното е, че в определени месеци заплатата на Десислава Цветанова от ДАНС скача двойно. Например при заплата 2400 лв. за октомври и също толкова за ноември 2008 г. през декември тя е взела 4248 лв. Същото се е случило и в средата на 2009 г. През юли съпругата на Цветанов е взела 2488 лв., през август - 4129 лв., а през септември - 2580 лв.
Още от статията на „Сега"
„КАТ без очи три седмици", четем от първата страница на „Монитор"
30 от камерите на КАТ, които снимат шофьорите за превишена скорост, ще останат изключени през следващите три седмици. Причината за това е, че уредите не са минали през задължителните тестове на Българския институт по метрология (БИМ). Поради тази причина уредите не могат да правят снимки на бързаците, защото ще паднат при обжалване в съда.
Проверката на устройствата е трябвало да бъде направена в края на годината. Още през декември 2010 г. от Пътна полиция са изпратили писмо до БИМ, че срокът на 14 стационарни радара на „Сименс" и още 16 мобилни устройства изтича.
„Дори не знаем кога ще ги тестват. Изпаднали сме в безумна ситуация. Само защото някой не върши работата си, държавата губи хиляди левове и новият закон не влиза в употреба", коментираха от МВР.
Според главния секретар на Българския институт по метрология Стоян Стоев проблемът идвал от факта, че фирмата производител трябвало да предостави уред за стандартизация, който струвал 5000 евро, но това така и не станало в срок. „Фирмите доставчици доста често обещават някакви неща, които после не изпълняват", обясни Стоев.
Още от статията на „Монитор"
„Истерията с петролните цени по света активизира и българските спекуланти", съобщава от първата си страница „Класа"
Бунтовете в Либия предизвикаха освен драстичен скок в цената на петрола и засилен интерес на българи към сделки с черно злато, отчетоха инвестиционните посредници. Все повече българи опитват да спечелят от кризата в Либия, като със 154% са нараснали сделките с петрол след началото на бунтовете, сочат данни на платформата за онлайн търговия Trader.bg. 1320 е броят на сделките, направени на платформата на 23 февруари 2011 г., спрямо 520 броя на същата дата през януари. Част от хората купуват, защото очакват цената да се покачва още. Други пък продават, защото смятат, че пазарите скоро ще се успокоят и цената ще започне да пада. Дори много от хората, които търгуват със злато и валути, сега са се пренасочили към петролa.
За сравнение, 34% повече е броят на сделките с петрол на 23 февруари спрямо всички сделки на Българска фондова борса на същата дата, отчитат още от Trader.bg. Повишението с 16,4% от последните пет работни дни в цената на петрола се дължи на очакванията за проблеми с доставките на суровината. „Прогнозите, че цената ще продължи да се покачва, се засилват от слуха, че либийският лидер Муамар Кадафи е заповядал да бъдат взривени петролопроводи, за да обвини бунтовниците, че те организират тези действия. Вече голяма част от петролодобивната индустрия в Либия не работи", обясни Пламен Пейчев, главен дилър в Trader.bg.
Има значителен ръст на покупките на петрол, особено след като цената на черното злато премина връх от 100 долара за барел, потвърди пред в. "Класа" Петър Кръстев, дилър международни финансови пазари в ИП „БенчМарк Финанс".
Още от статията на „Класа"
"IT спец оглави пътната агенция", прогнозира „Стандарт"
Компютърният специалист Сергей Михалев ще замени подалия оставка юрист Божидар Йотов на шефското място в пътната агенция. Рокадата ще бъде официално обявена днес от регионалния министър Росен Плевнелиев, който лично е избрал Михалев за поста председател на Управителния съвет в АПИ. От досегашното ръководство ще остане само заместникът на Йотов - Лазар Лазаров. Третото място в борда ще заеме Николина Николова, която ще отговаря за връзките с Брюксел. Досегашният председател на АПИ Божидар Йотов подаде оставка след едногодишно управление, през което успя да подпише анекс за магистрала "Люлин", който спаси европейското финансиране по проекта, и проведе тръжните процедури за магистралите "Тракия" и "Марица". Днес ще стане ясно защо Йотов е предпочел да се оттегли от поста си, тъй като официални мотиви не бяха обявени. Най-вероятната причина е невъзможността да следва плътно начертаната стратегия за развитие на сектора, с която спечели международния конкурс, обявен от строителното министерство за поста. От началото на управлението на правителството Михалев ще бъде четвъртият началник на ветровития пост след Йотов, Янко Янков и кратък мандат за Димитър Иванов.
Още от статията на „Стандарт"
„Глобата за липса на винетка скача тройно", информира „Сега"
Глобата за водач на автомобил, който няма нова винетка или не е отлепил старата от стъклото си, ще стане три пъти по-висока. Това гласува парламентът вчера, като прие на първо четене промени в закона за пътищата. В момента санкцията е 100 лв., а според поправките тя ще набъбне на 300 лв. Така излиза, че ако колата няма нова винетка, а на стъклото стои старият стикер, шофьорът ще бъде глобен за две нарушения и ще трябва да плати 600 лв.
От ГЕРБ обаче обясниха, че ще има дискусия между първо и второ четене. Някои депутати от управляващата партия са на мнение, че глобата не трябва да бъде унифицирана. Според тях няма логика глобата за неотлепена стара винетка да е колкото за липсващ нов стикер - което означава неплатена пътна такса.
Задължението на всеки водач да вписва на ръка върху лепенката регистрационния номер на автомобила си се отлага за догодина. Пътната агенция предвиждаше това изискване да бъде въведено още в началото на тази година и винетките, които в момента се продават, вече имат специално бяло поле за попълване на цифрите. Но приемането на законовите текстове се забави и затова изискването се отлага за 2012 г.
Още от статията на „Сега"
„Всеки пети с просрочен заем", съобщава „Монитор"
Лошите и преструктурираните кредити достигнаха 18,95% от общия размер на кредитите (без овърдрафтите), или общо 7,5 млрд. лв. към 31 януари 2011 г., показват изчисления на база паричната статистика на БНБ. Увеличението им на месечна база е с 4,92%, а на годишна с 68,31%, съобщи Investor.bg.
Редовните кредити пък намаляват с 0,9% на месечна база до 32,2 млрд. лв. към края на януари 2011 г. На годишна база спадът им е с 5,93%. Овърдрафтите, които се отчитат отделно от кредитите и при тях няма лоши и преструктурирани, са за 10,98 млрд. лв. към януари 2011 г., като намаляват с 0,24% на месечна и с 2,5% на годишна база.
При фирмените кредити делът на лошите и преструктурираните е 20,55%, при потребителските е 17,19%, а при жилищните 15,99%. На всеки три месеца БНБ публикува дела на кредитите с просрочие от над 90 дни.
Делът на заемите с просрочие над 90 дни в брутните кредити (без тези за кредитни институции) е 11,90% към 31 декември 2010 г. (при 10,61% към септември).
Само през януари 2010 г. кредитите и овърдрафтите са за общо 50,7 млрд. евро, като нарастват с 0,07% на месечна база и с 1,49% на годишна база, като увеличението е с 35 млн. лв.
Още от статията на „Монитор"
"Маркировката не пази колата от кражба, това е работа на полицията", казва в интервю за „Дневник" Борислав Богоев, заместник-председател на Комисията за финансов надзор
Защо и надзорът, и МВР, и част от застрахователите толкова настояват да се премахне маркирането?
- Не може в отношенията между застрахователя и клиента му да се вмъква фирма, която маркира, и това да е условие за изпълнението на полицата. Компаниите не би трябвало да изискват от клиентите си да плащат по 50-60 лв. за маркиране, когато купуват "Каско". Сегашната практика застраховките да влизат в сила едва след като има маркиране, макар премията вече да е платена, трудно може да се оцени като коректна към клиентите.
Маркирането се извършва от фирми, които стоят далеч от отношението застрахован - застраховател. Не виждам никакво основание застрахователите да предоставят част от бизнеса си на трето лице, при положение че отношенията с клиента се уреждат от двустранния им договор.
Самото маркиране ли настоявате да отпадне или само лепенките?
- Това, за което на този етап настояваме, е маркировката да бъде премахната. Другата хипотеза, която беше лансирана на публичното обсъждане "за" и "против" маркирането, е стикерите да се унифицират, тоест всички застрахователи, предлагайки "Каско", да предлагат една и съща маркировка и тази база данни да е свързана с полицията. Може и това да стане на един следващ етап. В момента се твърди, че стикерът пази автомобила от кражба. Каква е логиката той да го пази?
Автомобилите се пазят от полицията, кражбата на автомобил е криминално деяние и следва да бъде разследвано от полицията. Не може някаква фирма да издирва автомобила ви, да ви дава информация за него, да следи къде се намира, това е дублиране на функцията на полицията и е доста съмнително деяние. Аз не съм против технологията, която маркировъчните фирми прилагат, сигурно е съвременна и добра, против съм да има посредничество по този начин в отношенията застрахован - застраховател.
Има слухове, че маркиращите фирми са на застрахователи, вие имате ли такава информация?
- Не, нямам.
Какви са наблюденията ви за кампанията по "Гражданска отговорност", по-стабилни ли са сега застрахователите, след като изискахте повече резерви от тях?
- Тази кампания мина доста по-спокойно в сравнение с предишни, без рекламните агресии, които провеждаха застрахователите. Нямаше онова "Ако днес не сключиш застраховката, утре вече е късно". Доскоро отвсякъде ни заливаха реклами, които бяха свързани изключително и само с отстъпката.
"Гражданска отговорност" (ГО) като задължителна полица просто няма нужда от рекламиране, тъй като е определена с точни текстове в Кодекса за застраховането. Какво да рекламираш, че изпълняваш закона ли? Разбира се, тази кампания не беше толкова спокойна за нас като орган, който контролира бизнеса.
Още от интервюто на „Дневник"
„Задават се глад и вълна от бежанци", предупреждава в интервю за „Стандарт" българският евродепутат Кристалина Георгиева
Хиляди европейци се оказаха в опасност заради кървавите протести в Либия. България и страните членки започнаха да евакуират своите граждани от размирната държава. В сряда вечер бе задействан и Механизмът за гражданска защита в ЕС. Как може Европейската комисия да подпомогне процеса на извеждане на европейците от Либия. И какви рискове, включително от бежанска вълна към Европа и България, поставя кризата в региона? Тези въпроси коментира пред "Стандарт" българският еврокомисар по международно сътрудничество, хуманитарна помощ и реакция при кризи Кристалина Георгиева.
Госпожо комисар, в тази ситуация как Еврокомисията може да подпомогне евакуацията на европейските граждани от размирна Либия?
- Това, което ние можем да направим, е да помогнем за по-бързото и по-безопасно извеждане на наши граждани на базата на обмяна на информация между страните членки. Отговорността за евакуацията е на отделните страни. Доколкото обаче те могат да си съдействат, особено в по-трудно достъпните райони, можем да се възползваме от обмяната на информация, за да можем да го направим по-безопасно и по-ефективно. Затова унгарското председателство на ЕС и върховният представител за външна политика Катрин Аштън задействаха този механизъм. Още преди да бъде активиран, той следеше много внимателно развитието на събитията, събираше информация какво правят отделните страни членки. Стараем се също така да използваме този координационен механизъм за обмяна на информация и със страни извън ЕС. Механизмът има 31 члена и има споразумение за сътрудничество със страни като Русия.
Как българското правителство координира с Брюксел евакуацията на нашите сънародници от Либия?
- Българското правителство работи изключително добре. Първо, то е много активно, взе инициативата и на базата на комуникациите с властите в Триполи и с летището се зае да прати самолети и да изведе граждани. Второ, то е много дисциплинирано от гледна точка на това да подава информация и да търси информация, така че да можем ние колективно да постигнем възможно най-добрите резултати. В този смисъл смятам, че това, което България прави за своите граждани, е действително похвално.
Какъв е капацитетът за евакуация на европейски граждани, особено по вода?
- Имаме вече няколко кораба и ферибота, които са на разположение. Задачата, по която сега се работи, е как да се гарантира безопасното достигане до точките на извеждане. Това е сложна задача. Не съм в състояние сега да ви дам конкретна информация, включително и по съображения за сигурност, тъй като е много важно да не създаваме проблеми, затова да се действа. Мога обаче да кажа със сигурност, че се работи много сериозно и че капацитетът за извозването не е проблем. Проблемът е безопасното достигане до местата за извеждане, както и да сме сигурни, че знаем всички хора, които са там. Постоянно се допълват нови имена на този списък от около 10 хиляди души, с който нашите колеги работят.
Какви са другите приоритети в работата ви по темата Либия?
- Работим също така по други две много големи теми. Първата е да осигурим на границата с Тунис и Египет възможности бежанци да бъдат посрещнати и да се погрижим за тях. Току-що разговарях с върховния представител на ООН за бежанците Антонио Гутерес. Имаме добри новини, че има вече разрешение с Тунис да имаме капацитет за посрещане на бежанци на границата там. Водят се разговори и с Египет. Това е важно, защото самите тези страни имат вътрешни проблеми. Изключително важно е да им помогнем, за да не се добави либийският проблем към техните трудности. Второто нещо, по което работим и което е значително по-сложно, е да прогнозираме какво може да стане в Либия - какви сценарии могат да се развият и какво значат те за самите либийци, както и за света. Това е нещо, което изисква бързо, но внимателно и хладнокръвно взимане на решения.
Още от интервюто на „Стандарт"
„Инфлация под 4 на сто е здравословна за икономиката", казва в интервю за „Класа" Менда Стоянова, председател на парламентарната комисия по бюджет и финанси
Г-жо Стоянова, предстои парламентарната група на ГЕРБ да внесе за обсъждане в Народното събрание Пакта за финансова стабилност, представен преди дни от финансовия министър Симеон Дянков, с цел промяна в конституцията. Как ще убедите депутатите от опозицията, че този десен модел на икономика трябва да влезе в основния закон на страната?
- Аз съм оптимист, защото при дебатите, които се водиха за бюджета през 2010 г. и 2011 г., от всички политически партии и сили се декларираше желание държавата да е финансово стабилна, да стои добре на кредитните пазари, което би довело и до намаляване на лихвите. Затова не би трябвало да има остра реакция против тези предложения. Разбира се, че ще се водят консултации. Министърът на финансите Симеон Дянков още тази седмица започна преговори с парламентарно представените сили и обстойно представи целите и резултатите, които се очакват от въвеждането на Пакта за финансова стабилност. Предполагам, че при тези първоначални срещи ще възникнат въпроси, които ще се доуточняват. Вероятно ще има втори и трети кръг на консултации още преди текстът да влезе за обсъждане като законопроект. След това в Народното събрание отново ще има обсъждане по темата.
БСП обаче категорично зае позицията на отхвърляне на пакта...
- БСП твърдо ще отстоява опозиционната си гледна точка. За мен лично биха били много интересни техните мотиви - защо точно отхвърлят пакта и с какво той би попречил през следващите години на бюджетната политика на България? Не виждам такива причини и ми е интересно да чуя аргументите. Много се надявам за този изключително важен за държавата въпрос да не се заемат партийно-опозиционни становища, а да се стъпва на икономически аргументи.
Една от мерките в Пакта за финансова стабилност предвижда преразпределителната роля на държавата да се ограничи до 37% от БВП. Това не означава ли свиване на социалните функции, намаляване на социалните плащания, на парите за образование и култура?
- Самият процент - 37%, 38%, 35% или някакъв друг, ще трябва да бъде обоснован и вероятно ще бъде елемент на разговорите и дебатите, но когато говорим въобще за какъвто и да било процент, той ще ограничи наистина публичните разходи през бюджета и това са разходите, за които вие говорите - пенсии, социални плащания, както и разходите за армия, полиция и държавна администрация. Но смятам, че трябва на преден план да поставим друго - той ще ограничи държавата да изземва по-голяма част като данъци и такси от хората и бизнеса, т.е. ще остави по-големи суми в ръцете на бизнеса и обикновения човек. Той сам да реши как да ги похарчи - дали да задели като спестяване за бъдещи лоши събития, или да си купи телевизор. Аз мисля, че това ще направи много по-отговорен всеки един от нас.
Свободната икономика изисква инициатива и конкурентоспособност, а тя ще се постигне само ако се даде свобода на бизнеса да управлява парите си. Трябва да акцентираме върху това - оставяйки инициативата и парите у хората и бизнеса, това би довело до растеж, който от своя страна ще доведе до допълнителни приходи в рамките на въпросните проценти. Това е пътят, по който можем да търсим увеличаване на другите публични разходи.
Още от интервюто на „Класа"