Делото срещу бившия шеф на БДЖ Христо Монов започна с разпит на 10 свидетели.
Припомняме, на 21 април миналата година Софийска градска прокуратура повдигна обвинение срещу Монов за умишлена безстопанственост при покупката на 30 броя спални вагони на цена по-висока от пазарната.
На днешното заседание в Софийски градски съд дойде подсъдимият и призованите Цанко Симеонов, Любка Дацова, Иван Александров, Симеон Атанасов, Валери Николов, Димитър Стойчев, Пламен Стойков, Георги Георгиев, Александър Иванов и Ангел Папаличев.
В началото на заседанието прокурор Соянова прочете обвинителния акт. В него се посочва, че Монов е назначен за изпълнителен директор на БДЖ на 28 март 2008 година и в качеството си на такъв той е провел обществена поръчка за закупуването на 30 рециклирани спални вагона за БДЖ, тъй като паркът на железницата е остарял и вагоните не отговарят на изискванията за пътуване по международните линии.
При проведената поръчка две от трите оферти са отпаднали и е останала само швейцарската Арвекс.
В крайна сметка са доставени само 12 от вагоните, а останалите 18 не са пристигнали и до момента. Според направена проверка, тези вагони са произведени в периода 1969-1971 година, не са отговаряли на техническите изисквания за международните линии и са включени във вътрешните.
Сумата, която БДЖ е трябвало да заплати за тези 30 вагона е 32 271 195 лева. Според прокуратурата обаче реалната стойност на вагоните е едва 6 милиона лева и останалите 26 милиона лева са прибрани от дружеството - изпълнител на поръчката.
Обвинението е за това, че на 19 ноември 2008 година Христо Монов не е положил остатъчна грижа за стапанисване на повереното му имущество и е подписал договор за доставка на вагоните. Изпълнителят се задължава да достави 30 рециклирани вагони, а БДЖ - да предостави кушет вагони за рециклиране и да заплати разликата между стойностите.
От Холдинг БДЖ ЕАД също са внесли граждански иск, който е за 24 146 100 лева.
Прокурор Стоянова поясни, че разликата в двата иска от 2 милиона лева се получава от факта, че от железницата твърдят, че от тези над 32 милиона лева не са изплатени 2 милиона лева.
Първи пред съда застана Цанко Симеонов, който разказа, че познава подсъдимия и са се виждали в БДЖ. През ноември 2008 година той е работил като младши инспектор в Изпълнителна агенция „Железопътна администрация". Като такъв той се е занимавал с поддръжка на регистъра на подвижния железопътен състав на БЪлгария.
През 2009 година Симеонов е участвал в консултативен съвет към агенцията, на който се е обсъждало въвеждането в експлоатация на въпросните новозакупени 12 вагона. След като се запознал с техническата документация, той е приложил към протокола свое „особено мнение", в което посочва, че на вагоните липсват табели с информация къде са произведени и дали са ремонтирани.
Симеонов е направил личен оглед на вагоните преди и след като е изготвил „особеното мнение".
На въпросния консултативен съвет, по думите му, не е присъствал подсъдимият Христо Монов. Досети се обаче за Валери Николов, който предстои да бъде разпитан в рамките на днешното съдебно заседание, и за Валентин Янчев от НКЖИ.
В началото на заседанието защитата на Монов - адвокат Цанков, поиска наказателното постановление срещу клиента му да бъде прекратено. Като основание за това той посочи, че според държавното обвинение пострадало лице е БДЖ, а според него е фирма „Еврофима". По думите му договорът между железницата и нея касае физически лизинг и не е престъпление.
Той поясни и че лизинговите вноски се плащат редовно, поради което спалните вагони ще бъдат собственост на БДЖ през пролетта на 2017 година.
Освен това Цанков възрази и срещу определените вещи лица по делото.
Той посочи и справка, направена на 9 ноември 2009 година от счетоводителя на БДЖ, според която при изпълнението на договора БДЖ са изплатили различни суми, но нито тогава, нито сега са заплатени едни 2 699 701 лева. „Не може нещо, което не е платено да бъде щета, за когото и да било. На практика това е потвърдено и от съдебно-счетоводната експертиза", заяви още Цанков.
От своя страна прокурор Стоянова изтъкна, че подобни искания са направени от защитата по време на досъдебното производство и те не са уважени от наблюдаващия прокурор. В крайна сметка съдът определи искането за прекратяване на наказателното постановление срещу Монов за неоснователно.
Прието беше заключението на съдебно-медицинска експертиза, с която се „оправдава" отсъствието на Монов от предишно заседание. Според едно от вещите лица - Мария Грозева, причината, посочена в болничния лист е уважителна. Подсъдимият страда от захарен диабет и хипертонично заболяване.
Софийска градска прокуратура ще се опита да докаже, че като изпълнителен директор на БДЖ, Христо Монов е допуснал недобро стопанисване на повереното му имущество и от това е настъпила вреда в БДЖ в размер на 26 милиона лева. Това каза пред журналисти по време на кратка почивка прокурор Радка Стоянова.
Тя поясни, че става въпрос за сделка за 30 вагона, които не отговарят на техническите изисквания и на практика са непотребни на холдинга.
За тези вагони са платени над 32 милиона лева, а е установено, че те струват 6 милиона лева. За разликата ние ще се опитаме да потърсим наказателна отговорност на Христо Монов.
Засега от 12-те закупени рециклирани вагони, повечето от тях са на ремонт. Другите така и не са доставени, заяви тя и допълни, че тези 12 вагона са в ремонтен завод, но засега ремонт не им е извършван, защото някой трябва да го плати.
За поръчката за новите вагони обвинение не е повдигнато, ние сме разследвали само тези 30, които са рециклирани. По данни от техническата експертиза, техническото състояние на вагоните е много лошо и към момента на закупуване, те вече са били бракувани, коментира още прокурорът.