Четири кандидата са заявили интерес към "Булгартабак", установява проучване на „Дневник"
Корейската КТ&G, японската "Джапан табако интернешънъл" (JTI), чешки и британски инвестиционни фондове са заявили, че ще участват в поредния опит за продажба на държавния дял (79.8%) в "Булгартабак холдинг". Това научи "Дневник" от източници от Агенцията за приватизация.

Очаква се тази седмица да стане ясен методът за продажба на дружеството. Той е предложен от консултанта Ситибанк, но все още не е одобрен от надзорния съвет на агенцията.

През миналата седмица икономическият министър Трайчо Трайков заяви, че ще се избира между варианти - продажба през борсата, търг или конкурс. Трайков също така е оптимист, че до средата на годината "Булгартабак" ще бъде продаден.

В края на 2009 г. министърът заяви, че началната цена за приватизация на държавния дял в тютюневия холдинг ще бъде близо 100 млн. евро. Това е третото правителство, което се опитва да продаде държавната компания за производство на цигари. Предишните два кабинета не успяха заради съпротивата на ДПС.

Корейската КТ&G беше заявила желание за участие в приватизацията на "Булгартабак" още по времето на управлението на правителството на Симеон Сакскобургготски. През 2004 г. корейците проявяваха интерес както към фабриките за производство на цигари, така и към предприятията за тютюнопреработка.
Още от статията на „Дневник"

„100 бона пенсия", четем от първата страница на „Стандарт"
100 бона пенсия накуп ще вземе българин от Германия. 64-годишният Йосиф Иванов от София очаква всеки момент немската служба да му преведе парите. Според тамошното законодателство, пенсионерите имат право да избират дали да вземат парите си наведнъж, или да ги получават всеки месец. Решението си посочват 10 г. преди навършване на възрастта. Нашенецът, който асфалтирал пътища, избрал да вземе сумата и да я харчи в родината. Затова е направена оценка на вноските му, както и здравословното му състояние. След изчисленията експертите казали на Йосиф, че той може да получи 49 976 евро след навършване на 63,5 г. Над 1000 са българите в Германия, работили там над 15 г. и имащи право да получат немска пенсия.
Още от статията на „Стандарт"

„Автомафията мина на дизел", разкрива от първата си страница „Монитор"
Автокрадците минаха на дизелови автомобили. Тенденцията от началото на годината е да се крадат основно коли с т.нар. комън рейл двигатели, защото за тях веднага се намира пазар, съобщиха криминалисти пред „Монитор".

Само в рамките на около седмица в столичните квартали „Лозенец" и „Дианабад" са изчезнали две мощни дизелови беемвета. Едната кола е била поръчково изпълнение с всички възможни екстри, сред които телевизор, шестстепенна ръчна скоростна кутия и 204 конски сили двигател. Возилото било паркирано пред блок 3А. Около 22,30 часа вечерта приятел на собственика видял как колата хвърчи с бясна скорост по една от уличките в квартала.

„Шест месеца търсих точно този модел", оплакал се собственикът на полицаите. Въпреки че колата имала застраховка каско, крадците не се поколебали да я задигнат. Другото беемве е било паркирано зад хотел „Хемус". Часът на кражбата не се знае, тъй като собственикът установил липсата едва на следващия ден. Последно видял колата, която също е била трета серия модел 2003 г., около 19 часа.

Една от основните версии за първия автомобил е, че за него е имало предварително възложена поръчка на автокрадците. Втората най-вероятно е свършила в автоморга край София или в провинцията, допускат криминалисти.
Още от статията на „Монитор"

„Гражданите получават достъп до данъчните си досиета в интернет", съобщава от първата си страница „Сега"
Всеки гражданин или фирма ще може да провери в интернет какви данъци и осигуровки е внесъл или дължи, без да ходи до офисите на Националната агенция за приходите, съобщиха оттам. Данъчните досиета ще станат онлайн достъпни до няколко месеца.

Това ще се случи поетапно. Първи достъп ще получат най-големите и средните данъкоплатци, които са предимно фирми. До края на годината справки ще могат да правят всички граждани.

В момента хората, които дължат просрочени данъци, осигуровки или такси, не могат директно да ги платят по банков път, защото обикновено не знаят точния им размер заедно с лихвите. Ако например гражданин разбере, че дължи здравни осигуровки за четири месеца през 2009 г., преди да ги плати, той трябва да знае точно каква е дължимата сума заедно с лихвите. Проверка сега може да се направи само на място в данъчния офис по постоянен адрес, независимо че той може да е на другия край на страната. Освен това понякога се случва хората да не знаят, че дължат пари за данъци, осигуровки, такси или глоби. Електронното данъчно досие ще реши подобни проблеми.

Справките в интернет ще ограничат до минимум сегашните чести грешки в информационната система на НАП. Допреди 2 години данъчните шокираха граждани и фирми, като по грешка им изкарваха огромни дългове. Според ИТ специалисти в НАП именно огромните грешки в т.нар. "система за управление на приходите" (СУП) са основната причина да се забави пускането на данъчните досиета в интернет. Тестов вариант на софтуера бил готов още преди две години. Оттогава насам грешките до голяма степен са изчистени и вече няма пречка новата услуга да се въведе, твърдят специалистите. Всъщност обещанията за електронни справки за данъци и осигуровки датират от поне 4 години, но шефът на НАП Красимир Стефанов е категоричен, че тази година услугата най-сетне ще бъде пусната.
Още от статията на „Сега"

„Властта обеща да усвоим двойно повече европари до края на 2011 г.", съобщава от първата си страница „Класа"
Целта е до края на 2011 г. плащанията по проекти, финансирани от европейските фондове, да са не по-малко от 20%, или 1,5-1,6 млрд. лв. Това заяви министърът по управление на европейските средства Томислав Дончев по БНР вчера. По думите му до момента са платени 10,3%, което означава, че се надяваме усвояването да се увеличи два пъти. За сравнение - от 2007 г. до 2009 г. са били разплатени едва 2%, или около 400 млн. лв.

10% усвояване на еврофондовете не е впечатляващо, подчерта еврокомисарят по бюджет и финансово планиране Януш Левандовски след срещата си с финансовия министър Симеон Дянков в края на миналата седмица. Еврокомисарят обаче отчете, че през миналата година България е постигнала напредък, а с големите инфраструктурни проекти, които трябва да се реализират през 2011 г., усвояемостта ще се повиши значително. Според Левандовски страните, които ползват финансиране, трябва да покажат на европейския данъкоплатец, че се постигат резултати.

Всяка следваща година трябва да удвояваме процентите от изплатените досега средства, за да може да догонваме, обясни Дончев. Той припомни, че тази година по ОП „Транспорт" трябва да стартира строителството на автомагистралите „Марица" и „Струма" и рехабилитацията на жп линията Пловдив-Бургас.
Още от статията на „Класа"

"Една крачка до монопол над достъпа до фирмените дела", предупреждава „Дневник"
Достъпът до фирмените дела, в които се съдържа пълната информация за дружествата, се затваря за обществото. Вместо това монополен достъп до данните получават няколко групи - съдиите, прокурорите, следователите, МВР, нотариусите, адвокатите, съдебните изпълнители и юрисконсултите.

Всеки, които иска да провери нещо в досието на фирма, ще трябва да мине през тях и да плати за услугата. Всичко това беше одобрено от правната комисия в парламента, която прие на второ четене промени в Закона за търговския регистър. Предстои окончателното им гласуване в зала.

Тези промени по идея на депутата от ГЕРБ Емил Радев са последното развитие на започналите преди половин година опити за ограничаване на достъпа до регистъра. Според поправките общодостъпна остава само "базата данни на търговския регистър".

Тя според проекта "съдържа обстоятелствата, вписани по силата на закон, и актовете, обявени по силата на закон", например устава и финансовите отчети, но не и лични данни. За фирменото дело проектът регламентира, че ще съдържа всички заявления, документи, удостоверяващи вписаните обстоятелства, обявените актове и други документи с лични данни на представляващите или управляващите дружеството.

За да получат достъп до пълната информация във фирмените досиета, привилегированите професии ще трябва да подадат молба до Агенцията по вписванията и да приложат документ за самоличност и удостоверение за длъжността или качеството си. Според проекта могат да го направят и чрез "цифров сертификат, издаден от агенцията".
Още от статията на „Дневник"

„Нивите ни са сред най-евтините в ЕС", показва проучване на „Сега"
Земеделската земя в България се продава на едни от най-ниските цени в Европейския съюз. Средната цена за декар у нас е около 170 евро, докато в някои страни от съюза стига до хиляди евро, показва класация на консултантската компания Savills, използваща данни на Евростат за периода 2007-2009 г. Нивите у нас вървят по-скъпо само в сравнение с Литва и Словакия.

Докато декар у нас се търгува срещу 170 евро, в Ирландия средната цена е 4000 евро. Островната държава е и на първо място в класацията. Статистика от 2000 г. насам показва, че стойността на земята в Румъния например е била по-ниска от тази у нас до 2006 г. Тогава обаче цените в северната ни съседка започват да растат с бързи темпове и към 2009 г. достигат до 350 евро на декар. Цените у нас също минават границата от 100 евро на декар през 2006 г., но темповете на ръст след това остават много по-ниски в сравнение с всички страни в Централна и Източна Европа, включени в проучването.

Стойността на земята в България ще расте, сочат всички анализи в сектора. Неслучайно спекулантите твърдят, че тя ще е хитът за инвестиции през 2011 г. Шефът на Българската асоциация на собствениците на земеделски земи Борислав Петков неотдавна заяви, че поскъпването през 2011 г. ще е с поне 10-15%, а в отделни региони - и с 20%. "Новите ренти са с 15-20% по-високи, така че е нормално цената на земята да се покачи с 10-15%, а на места - до 20%. Ако за декар нива е договорена рента от 25-30 лв., цената на тази земя е около 300 лв. на декар", каза Петков. Земеделската земя в началото на годината се търгуваше срещу 180-620 лв. на декар в отделните области на страната.
Още от статията на „Сега"

„Въздухът най-мръсен в "Надежда" и "Красно село", предупреждава „Монитор"
„Красно село" и „Надежда" са двата района с най-висока концентрация на фини прахови частици във въздуха. Това сочат предварителните данни от автоматичните измервателни станции в София. Според резултатите в „Надежда" фините прахови частици са над 70 микрограма на кубичен метър. В „Красно село" пък нивата са малко над 60. Най-мръсно е в пиковите часове между 18 и 20 часа. След това апаратурата отчита спад. В 21 часа в „Надежда" нивата са малко над 10, а в „Красно село" над 20.

Орлов мост и кв. „Дружба" са били местата с най-висока концентрация на фини прахови частици по същото време на миналата година, показват данните на Изпълнителната агенция по околна среда. Според проучванията в района на Орлов мост праховите частици са били 55,3 мг на кубичен метър. За същия период апаратурата в „Дружба" е отчела 51,7 мг. На трето място се нарежда Павлово, където количеството на фини прахови частици е 49,69 мг. Във всеки кубичен метър въздух в „Надежда" пък е имало 48,93 мг прах. Малко по-ниски са нивата в „Хиподрума" - 46,54. Най-чист въздух през първото тримесечие на миналата година апаратурата е измерила в района на Копитото на Витоша. Там замърсяването е било едва 17,47 мг на кубичен метър.

В периода април-юни районът на Орлов мост отново е първенец по мръсен въздух с показатели от 37,31 мг. На второ място обаче се нарежда кв. „Надежда". През пролетните месеци праховите частици там са били 35,73, а 35,2 пък е нивото в „Дружба". На четвърто място е Павлово с 32,33.

„Основен източник на замърсяване на атмосферния въздух е автомобилният транспорт", се посочва в доклад на столичния кмет Йорданка Фандъкова. Според данните на Пътна полиция регистрираните в София коли са се увеличили с около 500 хиляди между 1988 и 2010 г.
Още от статията на „Монитор"

„Малки самолети сменят джетовете", казва в интервю за „Стандарт" Александър Цветков, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията
Г-н Цветков, въвеждате пределни цени за такситата, за да прекратите мародерството над пътниците. Но шефът на Националния съюз на превозвачите Румен Крумов твърди, че сега ще настъпи бум на помпичките и хората пак ще бъдат лъгани.
- Трябва много сериозен контрол, за да довършим докрай това, което сме започнали. Времето на кожодерите изтича, защото след приемането на закона за автомобилните превози и въвеждането на пределни цени на километър вече не може да се вози на 6-8-10 лева на километър. Това нещо го прекратяваме в интерес на потребителите.

Вярвате ли, че таксиметровите шофьори, които возят на прекалено високи цени, ще се примирят?
- Който е измамник, ще търси и други начини за измама. От това не сме застраховани. Но на всички трябва да е ясно, че контролът ще бъде много засилен и няма да имаме никакъв компромис за тези, които си позволяват  измами. Ако някой си позволи да кара на цена, по-висока от пределно определената, ще търпи много сериозни санкции, няколко хиляди лева. Ако е нелегален, тоест кара без съответните разрешителни, ще бъде спрян от движение.

Лоялният бизнес иска общините да намаляват броя на разрешителните за фирмите, които имат много нарушения.
- Това би било някакво ограничаване на пазара и на този етап не споделям такова виждане. Не смятам, че пазарът го налага. В крайна сметка броят на таксиметровите автомобили зависи в не малка степен от търсенето.

Ще ограничите ли гастрольорите, които идват през зимата да печелят в София, а през лятото на морето?
- Не, не би трябвало, защото всеки може да работи и да прави бизнес навсякъде в страната. Ако превозвачът има разрешение от съответната община, може да вози пътници на нейна територия.

Нормативно няма да ограничавам бизнеса.

Браншът предлага да се въведе цена за маршрут. Например летище - хотел.
- Нямам нищо против да има такава определена цена, където е необходимо. Браншът винаги участва при изготвяне на нормативната база и при вземане на такива кардинални решения и промени. Сега например с представители на  таксиметрови компании обсъдихме методиката, по която ще се определя пределната цена на превозите. Ще я препоръчаме на общините, за да я сметнат по-коректно за територията на своята община. Обсъдихме и възможността за разработване на един минимален стандарт за качество на таксиметровата услуга, нещо, което клиентите отдавна очакват. Всеки иска, когато се качи на такси, да му е чисто. Да не е задимено. Да не гърми чалга. За да се гарантира за пътниците минимално качество за услугата, ще бъде въведено такъв стандарт.

Покриването на стандарта от всички таксита ли ще се изисква?
- Идеята е да има знак, който отличава такситата, които отговарят на стандарта.

Веднага ли започвате да спирате от движение автомобилите, с които се извършват нелегални превози?
- Веднага, няма нужда от никаква подготовка за това. Инспекторите на ДАИ ще имат право да спират от движение товарните автомобили или автобуси при констатиран нерегламентиран превоз на т.нар. черен или сив сектор в транспорта незабавно. Около всички големи градове има такива превози с автобуси и минибуси. Возят пътници срещу левче, без да имат разрешително за превоза. Водачите трябва да знаят,  че ако ги хванат,  ще бъдат спрени от движение. Същото важи и за камионите. 14 000 камиона над 12 тона са регистрирани на физически лица и с тях се извършва стопанска дейност. Явно глобите, които досега налагахме (а ние наложихме много глоби през 2010 г.) не са достатъчна спирачка срещу икономическите интереси в транспорта. Затова спирането от движение е начин да бъде прекратена тази практика веднъж завинаги.
Още от интервюто на „Стандарт"

„До 1 април ще е готова новата концепция за спешната помощ", казва в интервю зо „Класа" д-р Стефан Константинов, министър на здравеопазването
Д-р Константинов, от сдружението на общинските болници изразиха притеснение, че голяма част от тях могат да фалират заради новите условия за сключване на договори с касата тази година и намаленото финансиране. Как ще коментирате този проблем?
- Доколкото разбрах от медиите, те казаха, че болниците в населени места под 25 хил. души при новите условия щели да фалират. Направихме справка и се оказа, че в такива места има около 15 болници, което сами виждате, че не е много. Не е вярно и твърдението, че общинските болници са първо ниво на компетентност и всички ще фалират. Оказа се, че значителна част от техните клиники имат компетенция второ ниво. Бих казал още, че не е задължително всяка болница, която е създадена в България, ако няма пациенти и техника, ако няма специалисти в нея, да продължи да съществува. При наличието на това огромно количество болници, ако има лечебни заведения, които не отговарят на качеството, дори да затворят врати, нищо лошо няма да се случи, защото те просто не покриват критериите. В тях не се лекуват качествено болните, които само посещават дадено лечебно заведение, а после биват транспортирани към друго. Така че проблем по никакъв начин няма, няма тревожни данни и мнозинството общински болници ще останат и ще лекуват в рамките на възможностите си.

Твърдите, че не е вярно това, което те казват, че две трети от тях са с първо ниво на компетентност?
- Да, нещата се преувеличават. Разбира се, че има определени проблеми, но това не значи, че една болница, за да не затвори врати, трябва да я поддържаме. Ще се съгласите, че никой българин не иска да отиде в болница, в която не може да получи качествено лечение. Болниците, които са първо ниво на компетентност, ще сключат договор със здравната каса за това ниво и ще извършват само дейността, която могат.

Как пациентите от тях обаче ще пътуват до съседни места, ако дадена дейност не може да бъде извършена в определената болница?
- При малка държава, която е 500 км от единия край до другия, мисля, че това няма да е проблем. Имаме много болници, пръснати в цялата страна. В доста населени места хората намаляха, има обезлюдени райони, където обаче болницата си стои. Няма как тя да бъде поддържана.
Още от интервюто на „Класа"