„Депутати VS. Дянков", четем от първата страница на „Стандарт"
Вицепремиерът Симеон Дянков разбуни депутатите от ГЕРБ. Той се възмути от големите заплати на народните избраници и се закани да ги ореже. Не може в парламента да взимат повече пари от министрите, заяви Дянков. Това стана, след като Яне Янев огласи, че депутатите взимат по 1400 лева в плик освен възнаграждението по фиш.

Срещу призива на вицето за орязване на парите скочи шефът на парламентарната група на ГЕРБ Красимир Велчев.

"Сутринта се чухме с г-н Дянков по други въпроси и аз му казах, че е подведен в информацията. Не трябва да вярва и да се доверява на човек, който е доказал, че освен фалшиви подписи и компромати друго не работи в политиката", заяви Велчев.
Още от статията на „Стандарт"

„ГЕРБ вече няма да строи рекордно евтини магистрали", разкрива от първата си страница „Сега"
Гордостта на ГЕРБ - рекордно ниските цени на магистралите, скоро ще бъде история. След като месеци наред отчиташе огромни икономии от евтиното строителство, регионалният министър Росен Плевнелиев вчера обяви, че методиката на класиране на фирмите ще бъде променена и цената вече няма да е единственият критерий за класиране на офертите.

Новината дойде на фона на поредния ценови рекорд в строителството на магистрали и множество критики - и у нас, и в ЕС, че офертите са нереалистични и качеството на пътищата ще е ниско. В последната година и половина всяка трета процедура приключваше с новината за рекордно ниска цена. Ценови рекорди бяха поставени на магистрала "Тракия", на "Марица" и на пътя Кърджали-Подкова. Нов ценови минимум бе отчетен и вчера при отварянето на офертите за лот 1 на магистрала "Струма" между Долна Диканя и Дупница. С оферта от 1.78 млн. евро на километър, или 58.5 млн. лв. без ДДС, консорциум между италианската "Импреза", "ГБС - инфраструктурно строителство" и "Пътстрой 92" успя да свали почти два пъти прогнозната цена от 100 млн. лв. без ДДС.

Досега от регионалното министерство обясняваха евтините оферти с честно състезание, при което добрите фирми се отсяват с адекватно формулирани изисквания за допускането им до конкурса, а класирането става само според цената.
Още от статията на „Сега"

„Спестихме 450 млн. лв. от търговете за магистрали", съобщава от първата си страница „Монитор"
За последните 18 месеца сме спестили над 450 млн. лв. от ресурса на оперативна програма „Транспорт", съобщи регионалният министър Росен Плевнелиев при отварянето на ценовите оферти за лот 1 от аутобана „Струма". Той обясни, че парите са икономисани, защото критерият за избор на изпълнител при търговете е „най-ниска предложена цена". Това правило се е доказало като много добре работещ инструмент, защото преди ценовите оферти участниците се оценяват по техническите им предложения.

На същия принцип са спестени над 190 млн. лв. от търговете за рехабилитация на второкласни и третокласни пътища по програма „Регионално развитие". С тях ще бъдат ремонтирани 22 трасета повече, при първоначално предвидени 30. Лот 1 и 4 от магистрала „Струма" ще са последните, които се изпълняват по тръжните процедури отпреди две години, каза още Плевнелиев. Следващите две отсечки от трасето ще се изпълняват по нови правила, които ще се изготвят от български експерти и представители на звеното за помощ към ЕИБ„Джаспърс". В новите търгове ще отпадне критерият „най-ниска предложена цена", по който досега бяха избирани изпълнителите, каза Плевнелиев. Предполага се, че водещият критерий ще стане „икономически най-изгодна ценова оферта".

„За строителството на лот 4 от магистрала "Тракия" ще бъдат похарчени допълнително между 30 и 50 милиона лева", каза в парламента Мартин Димитров, съпредседател на Синята коалиция. Според него забавяне ще има и в срока на изпълнението. Причината са наскоро откритите мочурища в трасето.

В отговор Росен Плевнелиев коментира, че проблемите пак започват да се политизират. „Никога няма да вървим напред, ако политиците продължават да са на всяка манджа мерудия в пътното строителство", каза строителният министър.
Още от статията на „Класа"

"Потреблението не дава сигнал за по-бърз изход от кризата", анализира от първата си страница „Дневник"
Сериозното възстановяване на потреблението в България, което трябва да ускори излизането от кризата, така и не се случва. Въпреки че има леко повишение в общите продажби на дребно през май, тези на храни, напитки, цигари, облекла, обувки и битова техника се понижават.

Именно тяхното търсене дава сигнал за потребителското доверие и състоянието на домакинствата. В същото време има ръст в продажбите на лекарства, козметика и горива. За първите шест месеца има подобрение и в продажбите на автомобили, но дилъри признават, че той до голяма степен идва от интерес за покупки от чужбина.

Тенденцията за потреблението се потвърждава и от Българската ритейл асоциация. Прогнозите на голяма част от търговците от миналата година, че през пролетта на 2011 г. ще започне постепенно раздвижване в продажбите на дребно, засега не се оправдават.
Още от статията на „Дневник"

"2/3 от съседите режат топлото на блока", информира от първата си страница „Монитор"
Парното на целия блок може да се спре само с решение на общото събрание, при което 2/3 от съседите са гласували „за". Това разписаха вчера депутатите, като приеха окончателните промените в Закона за управление на етажната собственост. Освен за топлоподаването същият брой собственици в кооперацията ще решават и за прекъсване на газоснабдяването. С промените се защитава интересът на повечето обитатели на етажната собственост, тъй като до момента с решение на половината от съседите, останалите можеше да останат на студено.

Други поправки в закона пък целят по-голямо усвояване на средствата по еврофондовете, предвидени за саниране на блоковете. Това ще стане с намаляване на броя на хората в блока, които ще вземат решение за формиране на сдружение на етажна собственост, което е единственият път за получаване на целевите средства. Досега се изискваше пълно съгласие на всички съседи и резултатът беше, че има регистрирани едва 7 такива сдружения от общо около 100 000 кооперации. С промените обаче решение за това могат да вземат 67% от живеещите в блока. При саниране обаче те ще поемат финансовата тежест и на тези, които са отказали да влязат в сдружението.

С измененията се създава възможност да се наеме външно лице за домоуправител, когато никой в блока не поиска да поеме този ангажимент. Това ще става срещу заплащане и с подписване на договор. Не беше прието обаче предложението на Николай Пехливанов от „Атака" за поставяне на специални изисквания към представителите на новата професия. „Така може всеки необразован и дори престъпник да тръгне да изкарва пари от управление на чужди блокове", поясни той. Според Пехливанов основният проблем бил, че тези хора ще имат достъп до личните данни на всички живеещи в кооперацията.
Още от статията на „Монитор"

„Шефът на НАП разрешил на депутатите да не плащат данък върху безотчетните пари", съобщава „Сега"
Лично директорът на Националната агенция за приходите Красимир Стефанов е освободил народните представители от задължението да плащат данъци върху парите, които получават в плик, съобщи bTV вчера. Документът, с който телевизията разполага, е от пролетта на миналата година. Тогава председателят на Народното събрание Цецка Цачева изпраща запитване до шефа на НАП Красимир Стефанов трябва ли депутатите да плащат данъци за сумата от 2/3 от заплатата си, които получават в плик. Стефанов й отговаря, че тези суми не могат да се третират като доход на народните представители, защото имат характер на допълнителен разход. Затова не следва да се облагат с данък по смисъла на Закона за облагане доходите на физическите лица.

Оня ден финансовият министър Симеон Дянков обяви, че не е редно безотчетните пари да се прибавят към депутатското възнаграждение без да се облагат с данък. Изказването му възмути шефа на ПГ на ГЕРБ Красимир Велчев, който заяви, че Дянков е бил подведен, че трябва да направи своя проверка и да се извини на народните представители.

Управляващите са изправена пред дилемата да сложат ред в представителните пари под засилен обществен натиск или да остави нещата по старому, позовавайки се на съществуващата практика.
Още от статията на „Сега"

„Храним света в комбина с Израел", информира „Стандарт"
България може да стане световна банка за храни, като привличаме израелски инвестиции. Това заяви премиерът Бойко Борисов след срещата си с израелския си колега Бенямин Нетаняху. "Някои държави имат петрол, газ, други, дадени от Господа възможности. България има плодородни земи. Има вода, има слънце. В тази посока ще положим огромни усилия за развитие", допълни Борисов. Той подчерта, че ние сме "шампион по пилеене на вода, а в Обетованата земя, точно обратното, цени се всяка капка. В тази област двете държави също ще си сътрудничат.

"У нас се обработват 30 млн. декара, това е повече от цялата територия на Израел и това впечатли техния премиер", разказа земеделският министър Мирослав Найденов. 2,5 млн. декара е държавният поземлен фонд, на който с израелски инвестиции и технологии ще се развива модерно екоземеделие. "Освен това средиземноморската държава внася ежегодно 1,5 млн. тона зърно, а ние произвеждаме 4 млн. тона, от които 2,5 млн. тона изнасяме, което също може да се превърне в основа на вазимноизгодно сътрудничество", допълни Найденов. Земеделското ведомство е предложило 15 проекта на израелския частен бизнес за производство на плодове и зеленчуци, млечни произведения, напоителни системи и др.
Още от статията на „Стандарт"

„Новият шеф на БДЖ ще налага реформи с кадрови промени", съобщава „Дневник"
Ще направя всичко възможно всеки в БДЖ, който спъва реформите, да си тръгне. Взето е решение за реформи и то е закон за всеки служител. Това каза новият изпълнителен директор на холдинг "Български държавни железници" (БДЖ) Йордан Недев на пресконференция днес.

Той пое реално поста от понеделник след отстраняването на Пенчо Попов. В сряда на кръгла маса за реформите в железниците Недев каза, че се чувства като на война срещу нещо, "което не знаем какво е".

С мотива за забързване на реформите, които се изразяват в намаляване на разходите, оптимизиране на персонала и освобождаване от ненужни активи, са сменени ръководителите на дружествата за пътнически и транспортни превози в БДЖ.

Новият директор на товарните превози е досегашният юрисконсулт на холдинга Пламен Джуров. Ръководството на пътническите превози се поема от Методи Христов, който беше финансов директор на холдинга.

Недев заяви, че ще се опита да спре течовете на пари от една от основните според него пробойни в дружеството - поддържането на локомотивите. По негови изчисления кражбите от тази дейност са поне 10 млн. лв. на година. "Локомотивните депа са terra incognita (непозната земя от латински - бел. ред.), в която тепърва ще се заровим", каза шефът на БДЖ.

Добави, че 60% от разходите на превозвача били за поддържането на локомотивите, гориво и резервни части за тях, заплащане за служителите, които работят в локомотивните депа. "Това очевидно може да е колосална яма, от която изтичат средства", каза Недев, но не обясни как точно ще я запълни.
Още от статията на „Дневник"

"Финансовите директори са изправени пред засилен данъчен натиск", обобщава „Класа" проучване на консултантската компания „Ърнст и Янг"
Мнозинството от финансовите директори в България признават, че са изправени пред засилен данъчен контрол след кризата. Почти половината заявяват, че трябва да се справят с по-агресивния подход от страна на инспекторите, а 28% - с нерационалната и пресилената им позиция. Всеки пети обаче смята, че данъчните проверки се извършват обективно и почтено. Това сочат данни от проучване на консултантска компания Ernst & Young на тема „Ролята на финансовия директор в България", представено вчера.

Голяма част от финансовите директори у нас се справят с кризата със стриктен контрол и намаляване на разходите. Едва 4 на сто разпродават активи, 2 на сто съкращават персонал, а 1% чрез по-гъвкаво работно време на служителите. Почти половината - или 46 на сто обаче, комбинират всички тези методи. Такъв е процентът и на директорите, посочили като най-голямо предизвикателство днес икономическата несигурност.

Почти всеки втори, участвал в проучването, смята, че банковото финансиране е достъпно за успешните компании с чиста кредитна история. Голям обаче е процентът и на тези мениджъри, убедени, че банките отпускат средства при неблагоприятни условия за бизнеса. Само 7 на сто обаче са на мнение, че трезорите не подкрепят достатъчно фирмите; 25 на сто - че преструктурирането на дълговете се предлага при неизгодни условия. Двойно повече са финансовите директори, които подчертават, че кредитните институции у нас са склонни да предоговарят условията за преструктуриране (55%), сочат още данните на Ernst & Young.
Още от статията на „Класа"

"Рекордни продажби на нови коли", съобщава „Монитор"
Пазарът на нови автомобили отчита рекордни продажби, показват данните на  Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България за юни. Според тях през този месец са продадени общо  2154  леки автомобили, автобуси, мотоциклети и камиони. Общо за първите шест месеца на 2011 г. са регистрирани 10 954 сделки, което представлява увеличение с над 21 на сто в сравнение с полугодието на 2010 г. Като цяло данните на асоциацията показват както добри сигнали за покупките на коли, така и за тежкотоварната техника и автобусите.

До края на юни продадените леки коли са общо 10 287. Това е увеличение с 19,6 на сто в сравнение с реализираните 8604 продажби в този сегмент за първите шест месеца на 2010 г. При камионите и автобусите увеличението е с близо 70 на сто. Ако през януари-юни 2010 година са реализирани 394 продажби, то за първите шест месеца на тази година те са почти удвоени - 667 броя.

Само при товарните автомобили увеличението на сделките е още по-внушително - с 80%. Като брой продадените камиони се увеличават от 351 за полугодието на 2010 г. до 655 за същия период на 2011 г.

Номер едно по продажби за периода януари-юни 2011 г. е Volkswagen, показват още данните на асоциацията. Тази марка отчита 1221 продадени нови леки автомобила, с което се затвърждава като лидер на пазара от началото на годината. Пазарният дял на компанията се изчислява на близо 12 на сто. Второто място се държи от Ford, които са продали 950 леки автомобила. За първите шест месеца на миналата година реализираните сделки с коли от тази марка са били 857, което за полугодието на 2011 г. е увеличение с почти 11 на сто.
Още от статията на „Монитор"