„Проверките не засягат ценообразуването. Дълбоко се съмнявам и до каква степен един такъв терор с постоянни проверки би принудил производителя да намали цените, защото, в крайна сметка, се проверяват търговски обекти, които очевидно не произвеждат горива."

Това каза в интервю за БНР финансистът Емил Хърсев.

Анализите до момента показват, че надценката на търговците на горива е в рамките на около 10%, допълни той. Експертът е убеден, че цените на горивата ще последват спада на цените на нефта.

„Трябва да се има предвид, че цените на крайния продукт, разбира се, не следват автоматично и не могат да следват автоматично, в същия миг, спадането на цените на суровината. Делът на петрола в цялата цена на горивата е не повече от 40%, а останалото са печалбите, търговските надценки и най-вече акциза и ДДС. Именно кражбата на този компонент, който е поне половината от цената на горивата, т.е. акцизи и ДДС, е и мотивът, който тласка сивия сектор.
Във всяка държава укриването на данъци е престъпление и тя трябва да се бори с него. Прекалено голям е апетитът, който поражда високото ниво на акцизите" , констатира Хърсев.

Той уточни, че поевтиняването на горива не може да стане веднага: „Трябва да се има предвид, че тези горива, които са в момента на пазара, най-малкото са произведени преди месец от нефт, който е бил по-скъп."

Всеки търговец се опитва да поддържа по-висока цена, дори когато тенденцията е надолу. Така работи капитализмът. Единствено конкурентният внос може да възпре производителите да се стремят да получат максимална цена и да ги принуди да я свалят рязко цената, изтъкна специалистът. В случая с горивата обаче условията за внос са изключително усложнени.

Подобряването на системата за контрол ще доведе до подобряване на събираемостта, смята Хърсев. Регистрите обаче няма да eлиминират сивия сектор, който до момента е абсолютно нерегистриран, нито ще повлияят на механизмите за ценообразуване.

„Ако пазарът в България остава затворен, просто един такъв аквариум, в който е изключително трудно да проникне външна конкуренция, все така ще бъдем свидетели на едно по-високо поддържано ниво на цените, отколкото в другите страни."

Изключено е да се легализират примитивните форми на доставки на горива като бусовете с контейнери, категоричен е експертът.