„Плевнелиев съблазнява големи инвеститори с пари кеш", разкрива „Сега"
Президентът Росен Плевнелиев реши да смае с български рог на изобилието американския бизнес. По време на визитата си в САЩ държавният глава обеща инвеститорите да получават пари кеш, ако изберат България. Според него новите привилегии за големи компании в сферата на високите технологии и чистата енергетика вече се обсъждат по министерства и агенции и до юни ще бъдат оформени в законопроект. "Средствата няма да натоварят бюджета, защото ще се вземат от концесионните такси и от фондовете за развитие на бизнеса, които са създадени, но още не се познават", обясни президентът на срещата си с бизнесмени в Сиатъл.

През последните седмици управляващите от ГЕРБ на разни форуми у нас подхвърлиха идеята да се плаща на потенциални инвеститори, за да предпочетат именно България за разгръщане на бизнеса си. За първи път обаче суровото хрумване се сервира като сериозно намерение - при това от самия президент и в чужда държава.

Идеята големи знакови в бранша си компании да бъдат изкушавани да дойдат у нас срещу пари започна да набира инерция, откакто преди няколко месеца шефът на Българската агенция за инвестициите Борислав Стефанов "откри" сръбския опит. Стефанов започна да оправдава слабия интерес към България с конкуренцията на страни като Сърбия, която обещавала на кандидат-инвеститорите бонуси, което ние не даваме - пари в брой. Тази примамка лишавала България от шансове да спечели състезанието. Наскоро и съветникът на президента Плевнелиев Евгени Ангелов (бивш зам. икономически министър) разясни, че Белград дава на фирмите между 2000 и 10 000 евро на новооткрито място. Сумата зависи от бизнес сферата и от това дали районът е слаборазвит. Ангелов призна, че тези мерки за "много агресивни" и че стимулите трябва да са в синхрон с правилата на ЕС за държавна помощ.
Още от статията на „Сега"

„Банките искат да дават кредити, няма на кого" е едно от водещите заглавия на „24 часа"
"Склонността на банките да осигуряват достатъчно финансиране в страните от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) се е увеличила през 2011 г. въпреки все още ниското търсене." Това каза вчера Фабио Мучи, директор "Стратегическо планиране за ЦИЕ и Полша" на "УниКредит", по време на годишната среща на ЕБВР в Лондон.

Мучи цитира проучване на "УниКредит", направено сред 12 хил. компании от 16 страни. Според него въпреки увеличеното желание на банките да кредитират все още голяма част от фирмите смятат, че през 2011 г. условията за отпускане на заеми са се затегнали, а цената на кредита и изискванията за обезпеченост са се повишили. В същото време 44% от анкетираните компании са отговорили, че за момента нямат нужда от заеми.

Корпоративният сектор е много атрактивен за банките заради ниското ниво на задлъжнялост на компаниите в Централна и Източна Европа в сравнение със страните от Западна Европа. Според икономистите на "УниКредит" регионът има голям неизползван потенциал. В еврозоната кредитирането на корпоративния сектор достига до 50% от БВП, докато в Турция например е 32%, в Русия - 28%, и в Чехия - 21%. В България обаче делът е 44% - един от най-високите. Заради това прогнозите са, че кредитирането за бизнеса няма да отчете сериозен ръст. Не се очаква и скорошно възстановяване на пазара на недвижими имоти.

Корпоративното кредитиране в региона е на добро ниво, но различният достъп до банково финансиране в отделните държави вероятно ще продължи и през следващите месеци, обобщават от "УниКредит". В Турция и Русия има двуцифрен ръст в търсенето на заеми до февруари 2012 г., а в други страни като балтийските например има свиване на обемите. В България е отчетен ръст от 4,8% на годишна база през февруари 2012 г. при 5,7 на сто през декември 2011 г.

"Като цяло бизнес средата се подобрява значително през последните години, но регулациите, данъците и политическите фактори все още са сериозни фактори, които пречат на бизнеса в ЦИЕ", обясни Джани Папа, директор на "УниКредит" за Централна и Източна Европа.
Още от статията на „24 часа"

"Данъчен капан за фирми кръшкачи", четем от първата страница на „Стандарт"
Електронен капан подготвят данъчни и митничари за фирми, които крият оборотите си, за да не плащат налози. Скоро информационните системи на НАП и Агенция "Митници" ще бъдат свързани в едно, което ще позволява бързо да се ловят некоректните компании, обясниха за "Стандарт" от ведомството на Ваньо Танов.

В момента често фирми декларират пред митниците внос на стоки на доста ниски цени. След това обаче "забравят" да отчетат продажбата на тези стоки на доста по-високи цени във вътрешността на страната. Така крият ДДС и данък печалба. Връзването на НАП с митниците ще позволи лесно засичане на фирмите, какви количества стоки внасят и после какви количества и на какви цени препродават.

Лесно ще бъдат набелязвани рисковите фирми и именно на тях ще се правят по-чести проверки. В момента данъчните могат да влязат в системата на митничарите, както и обратното, но самите системи не могат да работят съвместно и да правят автоматично съответните справки, обясниха от Агенция "Митници".
Още от статията на „Стандарт"

"Facebook - два пъти по-скъпа от брутния продукт на България", пише на първата си страница „Класа"
Социалната мрежа Facebook е два пъти по-скъпа от брутния вътрешен продукт /БВП/ на България. Вчера компанията излезе на борсата, като пазарната й капитализация достигна 104 млрд. долара, или 160,468 млрд. лв. (по курса на долара от БНБ). При прогнозиран БВП у нас за тази година от 78,5 млрд. лв. това означава, че социалната мрежа струва два пъти повече от произведеното у нас за година.

След четири месеца подготовка на документи и спекулации цената на акция от социалната мрежа стана ясна - 38 долара, което е най-високото в ценовия диапазон при обявени за продажба общо 421 млн. акции. Така още с дебюта си Facebook събра 16,3 млрд. долара. Ако се задейства и опцията за предлагане на допълнителни акции, може да набере до 18,4 млрд. долара, което прави най-скъпото технологично IPO в историята. В САЩ е второто по големина, след като през 2008 г. Visa набра 19,7 млрд. долара според данните на Ройтерс.

Нещо повече, по пазарна стойност Facebook издухва компании от ранга на Hewlett-Packard, която се оценява едва на 44 млрд. Социалната мрежа е четири пъти по-скъпа от Dell, два пъти повече от eBay, изпреварва с малко дори Amazon. Кафе веригата Starbucks също вече е по-евтина от Facebook с цена около около 40 млрд. долара. Facebook струва 10 пъти колкото Nokia.

Въпросителните обаче около цените на акциите в бъдеще остават най-вече заради скромните финансовите резултати на социалната мрежа и неяснотите как компанията ще изкарва пари от нарастващия брой потребители.

Според „Уолстрийт джърнъл" в идеалния случай Facebook ще се представи както интернет гиганта Google, тъй като много инвеститори не успяха да се вредят в предварителните записвания и се очаква да купуват и така ще повишат силно цената. Когато Google пусна през 2004 г. акциите си, цената им скочи от 85 долара до над 100 долара. А сега струва почти 635 долара. Според някои анализатори сценарият ще се повтори и при Facebook и акциите ще достигнат 50 долара.
Още от статията на „Класа"

"Сметката за вода - само по водомера у дома" е водещото заглавие на страниците „Бизнес и финанси" на вестник „Монитор"
Сметката за вода в сградите етажна собственост да се формират само на база на индивидуалните водомери. Това е идеалният вариант, препоръчан от омбудсмана Константин Пенчев. В случай че това не може да бъде изпълнено, омбудсманът настоява да се направят промени в нормативната уредба, така че хората да не плащат за общо потребление в сградите два или три пъти повече от собствената си консумация. В обичайния случай кубиците „общи нужди" в сметката са по-високи от потреблението на апартамента.

Масова практика на ВиК операторите сега е да изчисляват общото потребление, като от показанията на общия водомер извадят сумата от показанията на индивидуалните. От натрупаните кубици на общия водомер обаче не се вадят тези, които са били начислени служебно на апартаменти без уреди, или такива, чиито водомери не са били отчетени

Служебната консумация е 4 кубика месечно на член от домакинството. Така разликата между общия и индивидуалните водомери е по-висока от реалната и тя се разпределя между всички живеещи във входа. В общия случай от това са ощетени клиентите на съответното ВиК, а дружеството е на плюс.

За това на фона на обсъжданите в регионалното министерство промени в наредбата за условията и реда за присъединяване на потребителите омбудсманът е изпратил предложенията си за изменение на нормативната уредба.

Според Константин Пенчев е необходимо да се регламентира ясно и справедливо начинът на разпределение на разхода за вода „общо потребление". В писмото си до строителното министерство омбудсманът е изтъкнал, че според нормативната уредба консумацията на потребителите се определя точно при извършен отчет на показанията на индивидуални водомери.
Още от статията на „Монитор"

"Фермите надули цените на яйцата", съобщава „Труд"
Месец след шумния дебат кой наду цената на яйцата до рекордните 50 ст. за брой по Великден, Националният статистически институт (НСИ) осветли част от истината.

Производствената цена на яйцата през първото тримесечие на т.г. е била с 40% по-висока, отколкото през същия период на миналата година, отчете статистиката.

Производителите твърдяха, че преди празниците са вдигнали цените само с 15-20%, за да покрият разходите си, свързани с изискванията на Брюксел за "щастливите" кокошки, и прехвърляха топката към търговските вериги, които слагали високи надценки.

След серия разговори и с двете страни аграрният министър така и не можа да открие кой реално спекулира по веригата, но договори с производителите нормални цени за яйцата по Великден, като им обеща да защити пред Брюксел 20 млн. лв. субсидии за бранша.

От данните на НСИ става ясно още, че кравето мляко е поскъпнало с 9,9 на сто. Неотдавна обаче от агроведомството обявиха, че цената му се е сринала. В резултат бе направен опит да се прокара наредба, с която да бъде ограничено производството на сирене с растителни мазнини.
Още от статията на „Труд"

„Борисов се размечта за трети мост над Дунав или за тунел под него", разкрива „Сега"
Тристранната среща Катар-Турция-България отприщи мечтите на премиера Бойко Борисов. На нея премиерите шейх Хамад бин Джасим Ал-Тани, Реджеп Тайип Ердоган и Бойко Борисов се разбраха трите държави съвместно да строят скоростния път Свиленград-Русе. Следващия четвъртък в София ще се състои среща на строителните министри, на която ще се обсъдят трасето, отчуждителните и законови процедури, рентабилността, тол системите, които да отчитат преминаващите автомобили.

"В зависимост от тяхното решение имаме готовност да създадем проектна компания, която да бъде финансирана, във вид на консорциум или както ни дадат съвет", заяви Борисов. Той допусна, че вместо скоростен път може да се изгради магистрала, а с Румъния ще уточняваме дали да се строи втори мост над Дунав при Русе или тунел. Борисов обяви, че трите страни можело съвместно да работят и в други държави. Ердоган също приветства сътрудничеството, но припомни, че България и Турция страдат от незавършени инфраструктурни проекти.

Не така оптимистичен бе Борисов за диверсификацията на газовите доставки. "Интерконекторните връзки с Турция са далеч от реалността. Това, което Турция може да даде като диверсификация на газ, е при критични ситуации в България.
Още от статията на „Сега"

"Връщат блясъка на стара София", четем в „Стандарт"
Стара София връща блясъка си. Кметът Йорданка Фандъкова започва ремонт на историческите фасади в центъра. "Ще предложа да се промени Законът за устройство на територията, така че външните стени на културните паметници да станат публична общинска или държавна собственост. Така кметството или държавата ще носят отговорност за тях, ще инвестират в ремонта им и няма да чакат частните стопани на жилищата да правят това", обяви Фандъкова след срещата си със своя букурещки колега Сорин Опреску. Домакинът разказал как се справил с олющените мазилки на културните сгради на пъпа на румънската столица.

Фандъкова харесала идеята му. Дамата бе категорична, че няма да се пипа частната собственост на жилищата, а стопаните ще останат доволни, че не дават пари за ремонт на фасадата. Така културните сгради в центъра на София ще бъдат променени бързо. Фандъкова даде за пример сградата на бившето китайско посолство срещу парламента, която е частна собственост. Близо 10 г. красивата постройка стърчеше грозно на жълтите павета. Отскоро частници й направиха основен ремонт и я превърнаха в Клуб на милионера.

Кандидатурата на София за европейска столица на културата през 2019 г. представи Йорданка Фандъкова на Осмата световна среща на българските медии, която се организира от БТА в Букурещ. Фандъкова направи презентацията в панела "България като туристическа дестинация", който бе воден от главния редактор на в. "Стандарт" Славка Бозукова. Презентацията на страната ни привлече интереса на румънските журналисти, родни депутати, бизнесмени, както и на представителите на над 60 български вестници, списания и сайтове в чужбина.
Още от статията на „Стандарт"

"Софарма" дава дивидент, акционерите решават какъв", съобщава „24 часа"
Стратегията акциите на "Софарма" да носят дивидент не се е променила, единствено има дискусия какво да се прави с печалбата, заяви вчера изпълнителният директор на фармацевтичната компания Огнян Донев преди годишната среща с акционерите. Съветът на директорите на компанията предлага дивидентът за 2011 г. да е 6,45 млн. лв., или по 5 ст. на акция.

"Няма проблем да е по-голям, 50 или дори 100% от печалбата, но имахме срещи с банките, които ни кредитират, и с новите ни инвеститори, които са български пенсионни фондове. От разговорите с тях като че ли преобладава мнението, че не дивидентът ги интересува, а дългосрочното развитие на компанията", допълни Донев. Друг фактор, влияещ върху размера на дивидента, е най-голямата в новата история на "Софарма" инвестиция в новия завод в София, който трябва да е готов през октомври 2012 г.

"По-дивидентната акция в групата е "Софарма трейдинг", където "Софарма" като основен акционер ще настоява за по-голям дивидент", заяви още Донев. Димитър Димитров, изпълнителен директор на "Софарма трейдинг", уточни, че предложението на борда е за 15 ст. на акция, но крайното решение ще бъде взето от акционерите.

Донев каза още, че по-слабите резултати на "Софарма" през първото тримесечие се дължали на суровата зима, която затруднила износа, особено през Дунав мост, който бил затварян непрекъснато. Ръстът от 23% на продажбите през април показва, че наваксваме изоставането, и аз очаквам то да бъде напълно компенсирано до средата на годината. "Що се касае до печалбата, сме изправени пред няколко негативни явления. Те не касаят само нас, но и цяла Европа и е възможно да се очаква лек спад на рентабилността. Но мога да кажа, че и през тази година инвеститорите ще са доволни от печалбата ни", допълни изпълнителният директор на "Софарма".

Компанията била една от три или четири корпоративни клиента, на които всяка банка е готова да отпусне финансиране. Като лихвените нива в момента са като през 2007 г., а в някои случаи са по-добри, каза Донев.
Още от статията на „24 часа"

„Осем бизнеса, които не пострадаха от кризата", пише „Класа"
Всички бизнеси търпят загуби в кризата, но има някои, на които тя не се отразява или се отразява съвсем слабо, пише Profit.bg. Дори и в криза, хората все ще имат нужда от вода и храна, ще умират и ще трябва да плащат данъци - тези 4 неща са ясни. Има обаче още няколко дейности, за които не предполагате, че се справят доста добре по време на криза:

8. Студия за татуировки

Татуират се предимно млади хора, а на тийнейджърите не им пука дали е рецесия или не.Татуировка с охота си правят и безработните, защото не им се налага да спазват дрес код.

Няма официални статистически данни за това дали намаляват клиентите в период на криза, но студията не се оплакват, твърди Profit.bg.

7. Поправки

Във времена на криза, много хора предпочитат да поправят нещо, което се е развалило, вместо да купят ново. Най-добре се представя секторът ремонт на автомобили, следва поправка на домакински уреди като хладилници и дори компютри.

6. Вериги магазини с намаления

На магазините, които предлагат евтини стоки, в добри времена може да се гледа с пренебрежение, но във времена на рецесия, те отчитат все повече клиенти.

В най-лошите периоди на рецесията в Щатите Wal-Mart отечете 2.5% ръст на продажбите. От веригата Dollar General пък заявиха, че ще открият 625 нови магазина и ще увеличат работната си сила с 6000 души.

5. Фрийланс/временна работа

Във времена на криза все повече компании търсят служители за временна работа, тоест плащат на някой само до завършване на определен проект. След това му казват „довиждане", а той/тя заминава да търси друга фирма и друг проект.

4. Енергиен бизнес

Хората са зависими от горивата. Не можем без автомобили, без електричество, интернет.

В енергийния сектор търсенето винаги е голямо и няма изгледи да намалее в скоро време.
Още от статията на „Класа"