Публична тайна е, че ултра - компактният автомобил на DaimlerChrysler, Smart, е на загуба. Германската Deutsche Welle днес предава, че се подготвя модификация на симпатичното возило. Ако и това не помогне - производството ще бъде спряно.

От осем години ДаймлерКрайслер се опитва да наложи новата линия на Smart, но засега неуспешно. Моделът ForTwo е последния опит. За представянето му са поканени 600 журналиста и бившият състезател от Формула 1 Ники Лауда.

ForTwo не е просто завтомобил, а икона - сичта шефът на DaimlerChrysler Дитер Цетче. „Новият Smart прави всичко, което клиентите обичат в тази кола от самото начало - но го прави по-добре".

На пръв поглед Smart II е същата като предишния модел. Но комфортът е повишен - 17 сантиметра увеличение на габаритите се оказват много съществени. Дори и с това разширение, водителите ще бъдат в състояние да паркират под прав ъгъл към тротоара. Това според производителите е основния продажбен плюс на колата: в натовареното движение на мегаполисите има хроничен недостиг на места за спиране на колите.

Има промени и „под шапката". Моторът е с 10 - 15% по-мощен. Емисиите на въглероден диоксид са едва 90 грама на километър, което е доста по-малко от 113-те грама на Peugeot 206 и 120 грама на Renault Twingo.

Очакванията са по-големи от промените. Моделът Smart досега не е излизал на печалба. Амбициите са за BEP (Break Even Point, покриване на променливите разходи) още от 2007 година и печалби през следващите.

От 1998 г. по света са продадени 750 000 броя Smart. Основния проблем е високата цена за двуместното возило - 9,500 евро. DaimlerChrysler не публикува статистики за резултатите по модели, но експерти считат, че загубите от „хитрия" модел са възлезли до този момент на 3 милиарда евро. Шефът на Smart разбира се окачествява това като „чиста спекулация".

Обаче когато през 2005 г. престижната марка Mercedes изживяваше трудности, се говореше, че Smart трябва да бъде продаден или производството му да бъде спряно. Окончателното решение се отложи.

Но за да се подобрят показателите, 700 работни места бяха закрити, повечето от които в главната квартира на компанията край Щутгарт. Бяха изоставени моделите с четири седалки (ForFour) и спортния Roadster.

Това даде възможност на шефа на Smart да заяви, че при намаляване на фиксираните разходите до 50%, BEP-точката ще бъде достигната много скоро, дори и при най-лошия сценарий.

Моделът ще се продава в търговската мрежа от април 2007. От началото на 2008 г. Smart ще се продава и на американския пазар. „Моментът е подходящ - в светлината на прожекторите в САЩ все по-често попадат екологичните въпроси и високите цени на петрола", казва шефът на DaimlerChrysler.