Спорните товарни самолети Ан-12 все пак ще могат да летят до страни от ЕС. Това обяви днес директорът на Главна дирекция "ГВА" Захари Алексиев.
Самолетите Ан-12 попадат в Анекс 2 от Европейския регистър на въздухоплавателните средства, като това им дава право да летят до страни от ЕС, без обаче да ползват европейски преференции, обясни Алексиев.
Въздухоплавателните средства, регистрирани в Анекс 2, получават правото да летят до страни-членки от ЕС в случаите, когато тези страни разрешат това. Те обаче могат да се ползват със статут само на национални превозвачи, а не на европейски.
Очаква се до 2 дни да бъде готов новият регистър на въздухоплавателните средства, които могат да летят до страните от Европейския съюз.
Анекс 2 визира изключенията в авиацията-бивши военни самолети, които са били пригодени за гражданската авиация, стари самолети, с историческа стойност и някои въздухоплавателни средства заварено положение или в междинен етап, като нашите Ан-12.
Досега възможността Ан-12 да попадне в този Анекс 2 не е разглеждана, защото до последно нашите превозвачи се надяваха да получат типовия сертификат от производителя "Антонов-12". Още миналата година те поискаха отсрочка до края на март, за да могат да получат този важен документ, даващ им гаранции за безопасност.
Става дума за отстраняване на дефект на тези самолети, които според регулация на Европа трябва да бъдат спрени от полети и извадени от регистрите на авиокопманиите след 1 април 2007 г.
Припомняме, че точно преди месец ГД "ГВА" забрани на 5 български авиокомпании да оперират по маршрути в Европейския Съюз, Швейцария, Норвегия и Исландия.
Това са "Ер София", "Хели Ер", "Брайт Авиейшън", "Скорпион Ер" и "Вега Еърлайнс". Мерките, взети от българските авиационни власти, влязоха в сила месец преди да станат валидни и европейските изисквания за типов сертификат на самолетите Ан-12 и Ан-24/26.
Според Алексиев, самолетите Ан-24 и Ан-26 имат възможност да получат типов сертификат, но с едногодишна отсрочка.
В началото на май месец се чака проверка от Европейската асоциация за авиационна сигурност в 5-те авиокомпании, които влязоха в забранителния списък на ГД "ГВА" за полети в ЕС, Швейцария, Норвегия и Исландия.