Трябва да бъдете подготвени още преди да бъдете атакувани с изобилие от оферти за посрещане на студентския празник 8 декември, Коледа и Нова година. От Комисията за защита на потребителите (КЗП) ви съветват как да защитите правата си при ползване на услуги на туроператори, хотели, хижи и заведения. Експертите препоръчват на потребителите да организират пътуването си за празниците чрез туроператор, което дава по-голяма сигурност.

Когато ползвате услугите на туроператор или турагент трябва преди всичко да се уверите, че той е регистиран, посочват от КЗП. Справка може да бъде направена в Регистъра на регистрираните туроператори и туристически агенти.

След като се спрете на конкретна оферта, непременно трябва да се поинтересувате за: началната и крайната дата на пътуването, броя на нощувките и броя и вида на храненията, вида на транспортните средства, с които ще се придвижват, местоположението, категорията и вида на туристическите обекти, чиито услуги ще ползвате.

Изключително важно е да изискате от туроператора сертификата за застраховка, която да покрие отговорността му за причинени вреди вследствие неразплащане със своите контрагенти, неплатежоспособност или несъстоятелност. Не удостовери ли притежанието на застраховка, потребителите имат право да се откажат от сключения договор, без да дължат неустойка или обезщетение. Отказът се прави в писмена форма преди началото на пътуването, посочват от КЗП.

При сключване на договор трябва да настоявате той да бъде в писмена форма, както и да им бъде издаден ваучер и документ за платената сума. Задължение на туроператора е най-късно до 7 работни дни преди пътуването да предостави в писмена форма информация за името или фирмата, адреса и телефонния номер на свой представител в посещаваното място, а при липса на такъв - да посочи данни за установяване на контакт с него, посочват от КЗП.

В случай че не сте доволни от пътуването си, имате право на рекламация. В договора, който се сключва между туриста и туроператора, трябва да се съдържа подробно описание на изискванията за формата, начините и сроковете, при които потребителят има право да предяви рекламация, когато договорът не е изпълненен или има неточности спрямо договореното.

При положение, че сте решили сами да организирате пътуването си, е добре не само да се информирате дали избраният от вас обект е категоризиран, какви са видът и категорията му, но и да съберат възможно най-много данни за качеството на предлаганите от него услуги. Важен момент са цените на нощувките. Трябва да се уверите, че посочените към момента цени ще са актуални и за празничните дни, защото някои хотели имат практика да вдигат цените около празниците.