Най-малко 15 години гарантирана софтуерна поддържка ще получат собствениците на автомобилите на германския производител Volkswagen, които използват платформата Android Automotive. Това става ясно от интервю на началника на програмните разработки в компанията Дирк Хилденберг пред Ars Technica.
По думите му "поддръжката през целия живот на автомобила е от изключително значение", като ще има възможност и за удължаване на периода на получаване на обновленията.
Контекст: Android почти от "рождението" си е в автомобилите. Първоначално различни по-малки производители предлагаха свои системи за допълнително вграждане, които предлагаха навигация и развлечение, но през последните години Google предлага интегрирани решения, които вече се използват например от Volvo и Honda, а скоро ще ги видим и в BMW и VAG.
Проблемът: Android работи предимно на смартфони. Повечето потребители ги сменят след максимум 3-4 години, но това най-често е доста след края на официалната софтуерна поддръжка. Драйверите за различните компоненти на устройствата не се обновяват прекалено дълго от производителите им и така става много трудно надграждането на нова версия на операционната система.
В момента рекордьор по "дълголетие" е Fairphone, който получи финалния си ъпдейт на седмата година. Това са две генерации смартфони време, но е малка част от живота на един автомобил (особено в България - б.р.) и малцина биха се разделили с возилото си заради неподдържан софтуер толкова скоро.
Решението: Старите мултимедийни платформи за автомобили обикновено бяха с относително слаб хардуер - възможностите му се съобразяваха със софтуера, с който колата ще излезе от завода. Сега ситуацията е различна - процесорите са значително по-мощни и с тяхна помощ става възможно новите операционни системи да виртуализират програмите и комуникацията им с различните сензори и така да намалят зависимостта им от хардуера.
"Ако производителят избере нещо като Android Automotive или QNX за infotainment системата, тя ще работи във виртуален контейнер, а изчислителната мощност в тези нови архитектури би трябвало да е в състояние да поддържа обновления на тези операционни системи за много по-дълъг период, отколкото при типичния смартфон", коментира пред Ars Technica анализаторът от Guidehouse Insights Сам Абуелсамид.
Новият проблем: С оглед икономическата ситуация в глобален мащаб, идва логичният въпрос дали автомобилните компании няма да се възползват от новите възможности на хардуера и софтуера, за да си осигурят допълнителни приходи. "Те със сигурност разчитат на допълнителен оборот от абонаментни услуги и нови функционалности, които идват под формата на ъпдейти, но никой до момента не е доказал, че клиентите желаят да плащат за това", отбелязва експертът.
Според него този казус ще е още по-сериозен на пазара на употребявани автомобили, който е в пъти по-голям.