Повечето от нас имат опита и самочувствието да разбират от правилна експлоатация на автомобила си, а често забравяме елементарни неща, свързани с безпроблемното шофиране и по-дългия живот на "любимия ни приятел".
Някои от тези съвети изглеждат "изтъркани", но на практика малко хора ги изпълняват напълно и редовно, поради което по-късно се случват не много приятни последствия и събития.
Какво експертите препоръчват да правим това редовно с автомобила си.
Източник: iStock
Шофиране с висока скорост (на високи обороти)
Не разбирайте тази препоръка като призив за нарушаване на ограничението на скоростта и безразсъдно шофиране. Експертите препоръчват периодично да карате не толкова с висока скорост, колкото с високи обороти. А това са малко по-различни неща, защото при високи обороти можете да изберете по-ниска предавка, така че не би трябвало да има проблеми с превишаването на разрешената скорост.
И така, защо трябва да караме двигателя на високи или повишени обороти? Факт е, че двигателят, по време на работа при ниски скорости - а това е редовна практика, когато колата се използва предимно в града, двигателят се коксува и запушва с всякакви шлаки, а също така се образуват въглеродни отлагания. Всичко това води до факта, че производителността на системата за впръскване и запалване намалява, разходът на гориво се увеличава и параметрите на тягата и мощността на двигателя се влошават.
Следователно, за да се избегнат всички тези проблеми, е необходимо цялата шлака от вътрешностите на двигателя с вътрешно горене да се издуха под налягане.
Затова не се колебайте понякога да задвижвате стрелката на оборотомера в зоната над 4000 об./мин. Това ще е напълно достатъчно. В същото време се опитайте да го задържите поне 5-6 минути - оставете двигателя да диша "напълно с отворени гърди" и да извърши ефективно процеса на самопочистване.
Процедурата е желателна и актуална през зимата - факт е, че трябва да загряваме двигателя по-дълго. Понякога трябва да стоите неподвижно 5 -10 минути, а това са условия, идеални за образуването на вредни отлагания в двигателя. Затова се качете на сравнително високоскоростен път, включете трета или четвърта предавка и поддържайте известно време скорост от 80-90 километра в час.
Източник: YouTube
Зимна автомивка
Българските автомобилисти редовно забравят да извършат тази процедура, но тя е задължителна, ако живеете в сравнително голям град и пътищата му са щедро поръсени със сол или реактиви през зимата. Зимното миене на автомобила трябва да се извършва поне веднъж седмично, като трябва да измиете както каросерията, така и интериора.
Защо е необходимо цялостно измиване и какви ползи могат да се извлекат от него през зимата.
Факт е, че през зимата сме свикнали да виждаме голямо количество валежи - скреж, сняг, суграшица и т.н. Температурата на въздуха също не винаги остава ниска и често е над 0 или повече градуса. Естествено, всичко това заедно създава лед, влага и мръсотия на улицата.
Пътното платно е третирано с реагенти или сол. Всичко това идеално стопява леда и прави пътищата по-безопасни, защото се появява гол асфалт. Но другата страна на монетата е корозията не само на леда, но и на всичко, с което реагентът влиза в контакт.
Реагентите проникват в метала и боята на автомобила, както и в хрома, в резултат на което всичко рано или късно се разваля. По-специално, същите хромирани части се отлепват и корозират, боята на тялото става мътна и губи своята наситеност. Що се отнася до метала на тялото, той също активно гние, ако не е поцинкован или поцинкованият слой е повреден. Но дори и в този случай не бързайте да се радвате, защото основно горната част на каросерията е поцинкована, докато дъното остава не особено защитено.
В резултат на това дъното рано или късно започва да гние, дори и да е защитено от плътно пластмасови екрани против чакъл и други панели.
Ясно е защо трябва да се мие купето на автомобила веднъж седмично. Какво да кажем за салона?
Отново, проблемът тук е, че по някакъв начин трябва да вървим по покритието с реагенти. Последните се установяват върху обувките ни. Съответно, когато влезем в колата, внасяме реактиви в кабината. Те остават по стелките, по дъното на панелите на вратите и по праговете. Следователно те изсъхват и също започват да развалят пластмасата в кабината, килимите и т.н.
Освен това наличието на частици от реагенти в кабината за дълго време ги превръща в прах, който след това попада в белите дробове на водача и пътниците.
Източник: АutoBild
Честа проверка на налягането в гумите
Много хора също подценяват такъв важен параметър на правилното шофиране като налягането в гумите и забравят да го проверяват редовно. А не бива, защото налягането трябва да се проверява на всеки 1,5-2 седмици. През зимата интервалът на проверка се намалява до 1 седмица.Факт е, че студеният въздух влияе негативно на налягането в колелата - то пада и понякога много бързо.
Наложително да се поддържа нормално налягане в гумите. Можете да разберете какво налягане е оптимално в инструкциите за експлоатация за вашия конкретен модел автомобил.
Когато налягането в гумите е ниско, тогава първото нещо, с което ще срещнете, е нестабилността на поведението на автомобила на пътя. Точността и чувствителността на кормилното управление ще намалее, отклонението на пътя от едната страна на другата ще се увеличи и при завиване колата ще започне да се носи или да се плъзга.
Второ, увеличава се разходът на гориво. Гума с намалено налягане има по-голямо съпротивление при търкаляне поради увеличаване на контактното петно с пътя, което води до увеличаване на разхода на гориво.
Третият момент е повишеният риск от повреда на гумата. Започва да издържа на удари от неравности, камъни и неравности по-малко, така че има голяма вероятност да се появят "хернии" и порязвания по страничните стени. В допълнение, всички видове пирони, винтове, остри камъчета се зарязват по-лесно в гума с намалено налягане - остри фрагменти лесно влизат в омекотена повърхност, но те отскачат от твърда повърхност и рикошират.
Освен това недостатъчно напомпаните гуми се износват по-бързо, защото загряват по-бързо при движение и гумата се разваля.
Има обаче и варианти, когато налягането в колелото е значително по-високо от оптималното. Това се случва, когато манометърът при измерване на налягането в колелата допуска голям процент грешка, в резултат на което пренапомпваме гумите.
Това води до по-твърдо каране, както и до намаляване на сцеплението на гумите с пътя. Вярно е, че колата започва да се движи по-забавно и като цяло разходът на гориво намалява поради намаляване на съпротивлението при търкаляне.
Но трябва да разберете, че малките икономии на гориво не си струват факта, че окачването ще има намален експлоатационен живот. По-специално, когато шофирате дълго време с твърде пренапомпани колела, това заплашва да намали експлоатационния живот на кормилните пръти и накрайници, кормилната рейка, амортисьорите, тихите блокове, сферичните шарнири и лагерите на колелата.
Работата е там, че твърдите колела потискат ударите по-лошо при шофиране по неравни повърхности, в резултат на което натоварването на кормилното управление и шасито се увеличава. Следователно налягането трябва да се поддържа оптимално, в противен случай проблемите не могат да бъдат избегнати.
Източник: iStock
Сменяйте често филтрите
Всеки филтър в колата е консуматив и рано или късно ще трябва да бъде заменен, без значение дали е горивен, маслен или въздушен. От друга страна, честа практика е филтрите за въздуха и за купето да са тези, които автомобилистите забравят да сменят навреме. Но напразно, защото всъщност те изпълняват важни функции и липсата на внимание такива филтри могат да доведат до не много приятни последици.
Да започнем с въздушния филтър. Много хора го сменят на всеки 15 20 хиляди километра, но експертите посъветвал да правите това малко по-често, особено ако използвате по-евтини филтри.
Защо е така? Работата е там, че в България често караме по доста мръсни пътища, а понякога дори и по такива без асфалт или друго покритие. В същото време, в допълнение към пътищата, може да се отбележи и това, че често трябва да стоите в задръствания в града зад някоя стара кола и всички сажди от ауспуха му се засмукват във всмукателния колектор през въздухозаборника. След това тези изгорели газове преминават през филтъра и, естествено, част от мръсотията се утаява върху филтъра. При използване в града това се случва всеки ден, така че въздушният филтър често се запушва.
Но какво ще стане, ако не го сменяте редовно? Тогава филтърът, запушен с мръсотия, ще провокира намаляване на притока на въздух в двигателя, което ще допринесе за увеличаване на разхода на гориво и намаляване на мощността и тягата на двигателя. В допълнение, критичното замърсяване на филтъра може в крайна сметка да доведе до факта, че той се спуква и започва да пропуска прах и други чужди частици в горивните камери, което ще доведе до повишено триене в цилиндрите - с течение на времето това ще доведе до надраскване върху стените на цилиндъра и образуването на набраздяване в него.
Какво да кажете за филтъра на купето? Предотвратява преминаването на мръсен въздух в купето - това е разбираемо. Ако обаче такъв филтър се запуши с листа, мръсотия и прах, тогава ефективността на вентилацията на интериора ще намалее - прозорците ще започнат да се замъгляват по-интензивно, докато притокът на въздух в кабината ще намалее. Поради това ще трябва да включите вентилатора на нагревателя на кабината или климатика при повишени обороти - това ще намали експлоатационния му живот.
Това са простите истини, за които понякога забравяме и после съжаляваме. Не забравяйте редовно да извършвате тези действия с колата си и тогава ще улесните живота както на колата, така и на себе си.