Продажбите на нови автомобили в България се сринаха с 50,75 процента през март, показват данните на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), публикувани днес. През третия месец, в който бе обявено и извънредното положение, у нас са продадени едва 1 609 нови автомобила, при 3 266 през март на 2019 г.

Ситуацията е подобна в цяла Европа. През март продажбите на нови автомобили в Европейския съюз се сриват още повече - с 55,1 процента до 567 хил. при 1,264 млн. през същия период на миналата година.

Най-тежък е сривът в Италия, която пострада и най-много от пандемията. Там продажбите намаляват с цели 85,4 процента до 28 326 при 194 302 през миналата година. Във Франция продажбите се сриват със 72,2 процента до 62,7 хил., а в Испания - с 69,3 процента до 37,6 хил.

Германия е сред големите пазари, които успяват да запишат по-малък спад - "едва" 37,7 процента до 215 хил. Във Великобритания спадът е 44,4 процента до 255 хил. Гърция бележи 60,7% спад, а Румъния - 32,2%.

На този фон Финландия и Швеция "блестят" със 0,9% и 8,6% спад през март.За цялото първо тримесечие в ЕС са продадени с 25,6% по-малко автомобили - общо 2,5 млн. Спадът в България е 29,6%.

Сред производителите най-тежко страдат италианските и френските компании. PSA Group, в която влизат Peugeot, Citroen и Opel, бележи спад на продажбите от 68,1 процента през март до 69 хил. и 32,1% за тримесечието до 396 хил.

Renault Group отчита 64,7 процента намаление на продажбите до 56 хил. и 35,5 процента за тримесечието до 385 хил.

FCA Group - Fiat, Chrysler, Jeep, Alfa Romeo, Lancia - записва със 76,6% по-слаб март, като реализира малко над 22 хил. продажби. За тримесечието спадът е 34,1 процента до 159 хил.

Ford, Nissan, Mazda, Honda и Jaguar/Land Rover също записват намаление от над 60%. Daimler и BMW Group отчитат 40% спад.

Volkswagen Group, най-големият производител в Европа и света, е продал 165 хил. бройки, спад от 46,2% за март. За тримесечието спадът е 19,1 процента до 660 хил. От групата най-малък е спадът на Porsche - 25,4% за март, докато основната марка Volkswagen изтрива 50% от продажбите.