Ревютата на автомобили започват обикновено с основните характеристики на колата, но ние ще започнем по различен начин - с история от нейното шофиране.

Зареждахме нашето BMW i4 xDrive40 Gran Coupe (взехме го от М Кар София, но може да се поръча и от М Кар Варна) на бърза зарядна станция в не особено пълен хотелски паркинг на стария път между Черноморец и Созопол, когато на съседната позиция спря друга електрическа кола от подобен клас. След 40 минути имахме не само пълни до горе батерии, но и нови бизнес контакти, защото другият шофьор се оказа собственик на няколко електронни магазина и имаше как да сме си полезни.

Да бъдем честни, подобен разговор никога нямаше да стане възможен, ако карахме бензинов или дизелов автомобил - просто защото зареждането изисква време, а това е и добър повод за общуване.

От течно гориво към електрически заряд

Извън социалния елемент, преминаването от двигател с вътрешно горене към такъв на ток има редица технически предимства.

Изключително лесно управление на автомобила въпреки голямата му мощ.

Източник: money.bg

Изключително лесно управление на автомобила въпреки голямата му мощ.

Ускорението - съчетанието между мигновено подаден въртящ момент и липсата на нужда от превключване на предавки - е едно от най-осезаемите предимства на електромотора. BMW i4 xDrive40 разполага с два електромотора - по един на всяка ос - които осигуряват задвижване на четирите колела и комбинирана мощност от 401 к.с. и 600 Nm. Казано по друг начин, автомобилът реагира светкавично още при леко натискане на педала, без забавяне, без вибрации, без шум. Ускорението от 0 до 100 км/ч за 5.1 секунди не просто звучи спортно - то не отслабва дори при по-високи скорости.

Пробегът - една от най-честите тревоги на хората, преминаващи към електромобил, е дали пробегът ще бъде достатъчен за реалните им нужди. Ние изминахме разстоянието от София до Сопозол с едно зареждане и ни остана много енергия за крайбрежни разходки. Освен това цената на пътуването излезе около 120 лева - сравнително малко за големината, тежестта и бързината на този автомобил.

Снимка 725666

Източник: money.bg

Дългото пътуване беше безпроблемно заради батерията на модела, която е с капацитет от 83.9 киловатчаса (брутен), от които около 81.3 кВтч са реално използваеми. Това е една от най-големите батерии в сегмента, което обяснява както приличния пробег от над 400 километра. Големият капацитет означава и по-голяма гъвкавост - можеш да зареждаш по-рядко, без да правиш компромиси с маршрута или стила на шофиране.

Конзолата на БМВ е така предвидена, че достъпът до всички функции да е с минимално движения.

Източник: money.bg

Конзолата на БМВ е така предвидена, че достъпът до всички функции да е с минимално движения.

Съвет към шофьорите: подхождайте към батерията на автомобила като към батерията на телефона си. Оставете я да падне до 10% преди да я закачите на станция и я зареждайте до 50-60%. Така хем е най-бързо, хем най-здравословно за нея. И още нещо - важният показател е колко заряд остава в нея, а не колко километри пробег, защото, както сами ще видите, цифрата е динамична.

Freude am Fahren

Още през 1965 г. BMW въвежда слогана "Радостта от шофирането" - "Freude am Fahren" - и го използва и до днес като основа на своята комуникация. А както добре знаем, едно от първите правила в маркетинга гласи: "Не обещавай това, което продуктът не може да изпълни". В случая с BMW i4 xDrive40 няма нужда от обещания - радостта е реална и сега ще ви покажем защо.

Забравете за умората - комфортът в купето на BMW i4 xDrive40 е създаден така, че дори след няколко часа зад волана се чувстваш отпочинал, а не изтощен. Основна роля играят електрически регулируемите седалки с подгряване и лумбална опора, които буквално "се нагаждат" по тялото и не позволяват напрежение в кръста или врата. Панорамният дисплей осигурява ясна, лесна за четене информация, без да отвлича вниманието, а управлението чрез iDrive контролер или гласови команди свежда движението на ръцете до минимум. Атмосферното LED осветление, меките материали и напълно безшумното движение създават усещане по-близко до салон в бизнес клас, отколкото до автомобил. Всичко това, комбинирано с интелигентните системи за подпомагане на водача, превръща дългото шофиране в удоволствие.

Мултимедия от най-високо ниво - инфотейнмънт системата на BMW i4 xDrive40 впечатлява още при първи поглед с BMW Curved Display - елегантно извит панел, който комбинира 12.3-инчов инструментален дисплей и 14.9-инчов централен тъчскрийн. Всичко се управлява интуитивно чрез тъч, iDrive контролера, гласови команди или жестове.

Музикалната система пренася шофьора в концертна обстановка.

Източник: money.bg

Музикалната система пренася шофьора в концертна обстановка.

Работи със системата iDrive 8.5, която осигурява бърз достъп до навигация с прогноза за зареждане, live трафик, стрийминг и актуализации по въздуха. Безжичната интеграция с Apple CarPlay и Android Auto е стандарт, а вградената eSIM държи колата постоянно свързана. Аудио системата Harman Kardon с 17 говорителя осигурява пълноценно музикално изживяване.

Пространство за всички - въпреки спортния силует и ниския профил, колата предлага изненадващо добър вътрешен простор. Вътре четирима възрастни пътуват удобно, а пети пасажер може да се побере без особени компромиси. Местата отпред са дълбоки и добре оформени, а отзад има достатъчно пространство дори за по-високи пътници. Багажникът разполага със стартови 470 литра обем, който се увеличава до над 1290 литра при сгъване на задните седалки - напълно достатъчно за куфари, лаптопи или специфични бизнес нужди.

Премиум автомобил с редица скрити ценови предимства

Няма как накрая да не споменем, че базовата цена на модела BMW i4 eDrive35 Gran Coupe в М Кар София започна от 104 600 лева или 53 481 евро, ако решите да го вземете след 1 януари 2026 година. Но дори и да не се окаже вашия автомобил, то силно Ви препоръчваме да го установите сами - чрез тест драйв.

Електрическите мотори осигуряват не само удоволствие, но и икономичност.

Източник: money.bg

Електрическите мотори осигуряват не само удоволствие, но и икономичност.

Ако обаче решите, че това е вашият автомобил, ще откриете и нещо друго - електрическото задвижване не просто звучи модерно, то се изплаща в реални числа. Разходът на ток е около 12-13 лева на 100 километра. За сравнение, бензинов автомобил със сходна динамика би похарчил поне 20-25 лева за същото разстояние.

При пробег от 15 000 км годишно, това прави спестяване от около 1500-1800 лв. само от енергия. Добавете към това липсата на масло, ремъци, турбини и друга поддръжка, типична за двигателите с вътрешно горене (която впрочем напоследък само поскъпва) - и цифрата спокойно нараства до над 2000 лв. годишно в полза на електромобила.

Моделът i4 xDrive40 Gran Coupe е доста икономичен в дългосрочен план. А когато добавим и радостта от шофирането - сметката излиза повече от балансирана.