Неправилна сделка за Brexit може да струва десетки хиляди работни места в автомобилния бранш и носи риск за производството на най-големия британски автопроизводител Jaguar Land Rover.

Това предупреди шефът на компанията Ралф Спет, добавяйки, че няма никаква идея дали заводите на марката ще продължат да работят след като Великобритания напусне Европейския съюз, пише Reuters.

Компанията няма да може да сглобява автомобили, ако митническите проверки след Brexit предизвикат големи задръствания и превърнат в "паркинг" магистралата до южното английско пристанище Дувър, която е основният канал за транспортиране на компоненти.

Jaguar Land Rover съкращава 1000 работници заради слаби продажби и Brexit

Най-големият автопроизводител на Острова съкращава 1000 работници заради дизела и Brexit

Спадът в търсенето на дизелови коли нанесе сериозен удар на бизнеса на компанията

"Хиляди работни места бяха загубени в резултат на дизеловата политика, а тези числа ще нараснат до десетки хиляди, ако не постигнем правилната сделка за Brexit", каза Спет, визирайки съкращенията, които компанията направи по-рано тази година.

"В момента дори не знам дали някоя от нашите производствени мощности в Обединеното кралство ще може да функционира на 30-ти март (денят след напускането на ЕС, б.р.)", каза той.

Лондон и Брюксел планират да подпишат сделката за напускането на заседанието на Европейския съвет на 18 октомври или най-късно до края на годината.

Jaguar Land Rover се готви да напусне Великобритания при "твърд" Brexit

Най-големият британски автопроизводител напуска Острова при "твърд" Brexit

Компанията губи по £1.2 милиарда годишно, ако няма сделка между Лондон и Брюксел

Британският премиер Тереза Мей предлага Великобритания и ЕС да създадат зона за свободна търговия за стоки, до голяма степен като се приеме "общ правилник" за стоките и британското участие в европейските агенции, които предоставят съответните разрешителни.

Плановете на Мей включват конкретни предложения за защита на работните места в отраслите, изискващи бързи вериги на доставките. Планът обаче разгневи хардлайнерите в собствената й партия.

Британската автомобилна индустрия, в която работят повече от 850 000 души, е предимно чуждестранна собственост и е зависима от веригите за доставка и дистрибуция, които се разпространяват по целия свят, но най-вече в ЕС - най-големият й експортен пазар.

Jaguar Land Rover отваря завод в Словакия

Най-големият автопроизводител на Острова отваря завод в ЦИЕ

Там ще се произвеждат един от най-култовите модели

Неограниченият достъп до общия пазар на ЕС е също толкова важен за Jaguar Land Rover, колкото и колелата на автомобилите й, смята Спет. Той предупреди, че дълготрайните проблеми около ниската производителност на Острова могат да бъдат усложнени от сделка за Brexit, която да направи страната по-малко конкурентна.

Компанията, която ще отвори нов завод в Словакия по-късно тази година, заяви, че вече е по-евтино да се произвежда в чужбина.

"Излиза хиляди пъти по-евтино да се произвеждат автомобили например в Източна Европа, вместно в Солихъл (в Централна Англия). Какви решения ще съм принуден да взема, ако Brexit означава не само повишаващи се разходи, но физическа невъзможност да сглобим колите навреме и за съответния бюджет в Обединеното кралство?", попита риторично ръководителят.

"Всяко затруднение по нашите граници поставя производството ни в опасност - струвайки ни 60 млн. паунда на ден", добави той.